Intro til uddannelsen

Lær byplanlægning, der bygger på sociale, økologiske og demokratiske værdier

Plan, By og Proces er et fag, du læser som en del af din bacheloruddannelse på RUC.

Over halvdelen af verdens befolkning bor i byer, og alt tyder på, at det tal vil vokse i de kommende årtier. Det stiller store krav til byernes design, bæredygtighed og deres evne til at danne ramme om gode liv for alle indbyggere. På Plan, By og Proces bidrager vi til at udvikle fremtidens byer.

På bachelorfaget Plan, By og Proces lærer du at arbejde med byplanlægning, der bygger på sociale, økologiske og demokratiske værdier. Vi arbejder med emner som klima og miljø, demokratisk bæredygtighed og social inklusion, byfornyelse, mobilitet og bosætningsmønstre.

Du får indblik i alle de sociale, politiske, kulturelle, økonomiske og teknologiske forhold, der sætter rammerne om byers udvikling, og du lærer en lang række metoder til at analysere dine omgivelser, inddrage forskellige aktører og agere kritisk og konstruktivt som planlægger. Vi lærer dig også at finde rundt i planloven og at bruge redskaber som fx design- og visualiseringsteknikker i dit arbejde.

Med studiet får du en tværfaglig profil, der er et stærkt udgangspunkt for at skabe bæredygtig, visionær og inkluderende udvikling og planlægning af lokalsamfund, byer og regioner.

Med din profil kan du blive bindeleddet mellem dem, der bygger byer og dem, der skal leve i dem, fx via arbejde i offentlige myndigheder, byudviklingsselskaber, byfornyelsessekretariater, boligselskaber, private rådgivningsfirmaer og sociale entreprenører.

Din hverdag på studiet

På Plan, By og Proces har vi et kreativt og aktivt studiemiljø med tæt kontakt mellem forskere og studerende. Vi mødes ikke kun til undervisning på campus, men begiver os også sammen ud i felten og udforsker konkrete dilemmaer og processer i byplanlægning.

Uddannelsens feltkursus plejer at være et både fagligt og socialt højdepunkt i uddannelsen, og vi tager også jævnligt på mindre feltbesøg.

Vi besøger ”ghettoer” i Sydhavnen, Berlin eller Vordingborg eller møder bedste ”glokale” strategiske planlæggere, der prøver at forme den ufærdige fremtid under hensyntagen til samfundsmæssige og globale udfordringer.

Også når vi er sammen på campus, arrangerer vi tit fælles aktiviteter. Vi inviterer alumner eller markante forskere til at holde oplæg, vi spiser sammen på tværs af årgangene, eller vi tager en øl sammen i Byplanbar – og nogle gange kombinerer vi det hele til en festlig dag med et fagligt tema.

Fra bachelor til kandidat

En bacheloruddannelse fra Roskilde Universitet giver dig adgang til at læse en kandidatuddannelse. Alt efter hvilke(t) fag du vælger på din bacheloruddannelse, har du adgang til en eller flere af vores  kandidatuddannelser.

Undervisere

Undervisere Plan, By og Proces