Gå til hovedindhold
Roskilde Universitet
  • Bachelor
  • Kandidat
  • Videreuddannelse
  • Forskning
  • Samarbejde
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Bibliotek
  • Institutter
  • Job
  • Om Roskilde Universitet
  • Kontakt
  • Dansk
  • English
  • For studerende
  • For ansatte
  • For censorer
  • For alumne
Kontakt
Vis hovedmenu
  • Bachelor
    <i></i>
    • Intro
    • Bacheloruddannelser
    • Optagelse
      <i></i>
      • Trin 1: Hvilke adgangskrav skal jeg opfylde?
        <i></i>
        • Adgangskrav til bacheloruddannelser
        • Adgangsgivende eksamen bachelor
        • Karakterkrav
        • Bachelorfag med yderligere adgangskrav
        • Adgangskvotienter
        • Garanteret optag
        • Supplering bachelor
        • Optagelse via dispensation
        • Kvotefordeling - kvote 1 og 2
        • Kontakt
      • Trin 2: Hvornår og hvordan søger jeg ind?
        <i></i>
        • Optagelse gennem kvote 2
        • Kontakt
      • Trin 3: Hvad sker der efter jeg har søgt?
      • Sådan søger du før-start-merit
      • Særlige meritpakker
        <i></i>
        • Særlig meritpakke på Humanistisk-Teknologisk Bachelor
        • Særlig meritpakke på Samfundsvidenskabelig Bachelor
        • Kontakt
      • Genindskrivning og genoptag
      • Studieskift eller universitetsskifte
      • Studerende med handicap
      • FAQ: Optagelse på bacheloruddannelser
      • Kommunikation mellem dig og RUC
      • Kontakt
    • Arrangementer
    • Studiestart
    • Kontakt
    • Kontakt
  • Kandidat
    <i></i>
    • Intro
    • Kandidatuddannelser
    • Optagelse
      <i></i>
      • Trin 1: Hvad er adgangskravene?
      • Trin 2: Frister og ansøgning
        <i></i>
        • Ledige pladser kandidatuddannelser
        • Før-start-merit
        • Ansøgningsskemaer
        • Studerende med handicap
        • Kontakt
      • Trin 3: Efter jeg har søgt
      • Supplering kandidatuddannelser
      • Retskrav på optagelse
      • Genindskrivning og genoptag
      • Studieskift eller universitetsskifte
      • Beskæftigelseskrav til erhvervskandidat
      • Kontakt
    • Arrangementer
    • Studiestart
    • Kontakt
    • Kontakt
  • Videreuddannelse
    <i></i>
    • Intro
    • Videreuddannelser
      <i></i>
      • Master i IKT og Læring
      • Master i Organisationspsykologi
        <i></i>
        • Undervisere på Master i Organisationspsykologi
        • Kalender
        • Teoriseminarer
        • Hvem læser på MPO?
        • Praktiske oplysninger
        • Kontakt
        • Kontakt
      • Master i Social Bæredygtighed
        <i></i>
        • Mød tidligere studerende
        • Kalender
        • Undervisning
        • Studietur
        • Modul 1
        • Modul 2
        • Modul 3
        • Modul 4
        • Kontakt
        • Kontakt
      • Master i Uddannelse og Læring
        <i></i>
        • Uddannelsens Moduler
        • Kalender
        • Alumnenetværk
        • Kontakt
        • Kontakt
      • Kontakt
    • Gæstestuderende
    • Informationsmøder
    • Kontakt
    • Kontakt
  • Forskning
    <i></i>
    • Intro
    • Overblik
      <i></i>
      • Forskningscentre på Roskilde Universitet
      • Kontakt
    • Ph.d.-uddannelse
    • Kontakt
  • Samarbejde
    <i></i>
    • Intro
    • Forskningssamarbejde
    • Ph.d.-samarbejde
    • Studentersamarbejde
    • Internationalt
    • Til gymnasier
    • Kontakt
  • Nyheder
    • Arrangementer
    • Bibliotek
      <i></i>
      • Om biblioteket
        <i></i>
        • Biblioteket fra A-Å
        • Formål og arbejdsplan
        • K. Frank Jensen Samling
      • Søg i databaser
      • Ordensregler
    • Institutter
      <i></i>
      • Kommunikation og Humanistisk Videnskab
        <i></i>
        • Uddannelser
        • Forskning
        • Nyheder
        • Aftagerpanel
        • VEU aftagerpanel
        • For censorer
      • Mennesker og Teknologi
        <i></i>
        • Uddannelser
        • Forskning
        • Nyheder
        • Aftagerpanel
        • VEU aftagerpanel
      • Naturvidenskab og Miljø
        <i></i>
        • Uddannelser
        • Forskning
        • Nyheder
        • Aftagerpanel
      • Samfundsvidenskab og Erhverv
        <i></i>
        • Uddannelser
        • Forskning
        • Nyheder
        • Aftagerpanel
        • Sommerskoler
    • Job
      <i></i>
      • Undervisningsportfolio
    • Om Roskilde Universitet
      <i></i>
      • Presse
        <i></i>
        • Forskningsmagasin
      • Strategi, profil og værdier
        <i></i>
        • Strategi RUC 2030
        • Nøgletal
      • Organisation
        <i></i>
        • Ledelse
          <i></i>
          • Bestyrelse
            <i></i>
            • Udpegnings- og indstillingsorganer
          • Rektorat
            <i></i>
            • Om rektoratet
          • Universitetsledelse
          • Institutledelse
          • RUC Administrations ledelse
        • Råd, nævn og udvalg
          <i></i>
          • Akademisk Råd
          • Forskningsudvalget
          • Uddannelsesudvalget
          • Forskningsetisk udvalg
          • Udvalg for eksterne samarbejder
        • Administration
          <i></i>
          • RUC Digital
          • RUC HR
          • RUC Kommunikation og Rektorsekretariat
          • RUC Uddannelse og Studerende
          • RUC Økonomi og Campus
        • Advisory board
      • Uddannelseskvalitet
      • Bæredygtigt campus
      • Akademisk Efteruddannelse
      • Æresdoktorer
      • Til leverandører, udbud og indkøb
      • Coronavirus
    • Kontakt
  • Kontakt

Til censorer på Roskilde Universitet

Information til censorer på Roskilde Universitet

 

Velkommen til RUC

Velkommen som censor på Roskilde Universitet. På denne side finder du en række nyttige links og informationer. Har du netop afsluttet din censorgerning på Roskilde Universitet, beder vi dig udfylde nedenstående tilbagemeldingsskema, med mindre du tilhører et censorkorps, som benytter sit eget tilbagemeldingssystem. Du kan se om dit censorkorps benytter sit eget tilbagemeldingssystem i afsnittet om Censortilbagemeldinger nedenfor, hvor du også finder linket til Roskilde Universitets skema.

Du modtager din afregning cirka to måneder efter eksamensaktiviteten.

     

    Indhold

    Digital Eksamen
    Onlineeksamener
    Forholdsregler i relation til Corona
    Censortilbagemeldinger
    RUC’s kursuskatalog
    Studieordninger, råd og regelsamlinger
    Praktisk information
    Kontaktinfo
    Forplejning
    Afregning
    Censorhonorarsatser
    Rejseafregning

     

    Digital Eksamen

    Alle eksamensopgaver hentes på den elektroniske portal Digital Eksamen (forkortet titel er DE). Digital Eksamen kræver enten NEM ID eller login via selvvalgt kode.

    • Digital eksamen
    • Vejledning til Digital Eksamen
       

    Onlineeksamener

    RUC har udarbejdet en vejledning, som forklarer hvordan det vil foregå, og hvad du som censor skal være opmærksom på, hvis eksamen skal afvikles online:

    • Vejledning ved online-eksamen på RUC til bedømmere (PDF)

     
    Hvis du har spørgsmål til opsætning af Microsoft Teams, eller skal tjekke om dit udstyr er klart til eksamen, kan du finde vejledninger her:

    • Checklist - technical setup for online exams (PDF)
    • Guide to digital exams in Microsoft Teams at RUC - external exams (PDF)

     
    Du er altid velkommen til at kontakte RUC’s Eksamensadministration på adm-reks@ruc.dk eller telefon 46743200, hvis du har spørgsmål til eksamen, eller RUC’s servicedesk og it-support direkte på telefon 36743600.

    Forholdsregler i relation til Corona

    • ruc.dk/corona
       

    Censortilbagemeldinger

    Tilbagemeldingerne fra censorer er af høj prioritet, da disse indgår i den løbende interne evaluering og kvalitetssikring af de enkelte uddannelser. Det er derfor meget værdifuldt for både RUC og de tilknyttede censorkorps, at du bruger 5-10 minutter på at give en elektronisk tilbagemelding på det eksamensforløb, som du har været censor på.

    Klik her for at se en oversigt over censorkorps og tilknyttede fag

    Nedenstående censorkorps benytter dog sine egne tilbagemeldingssystemer, og du skal derfor ikke udfylde RUC’s tilbagemeldingsblanket, men censorkorpsets eget.

    Biologi

    Dansk

    Humanistisk-Teknologisk Bachelor

    Folkesundhedsvidenskabelige og relaterede uddannelser

    Filosofi

    Psykologi

    Spatial Designs and Society


    Datalogi (blanketten sendes til IMT-uddannelse@ruc.dk)

    Performance-design, Journalistik og Kommunikation og censorkorpset for Politik, Samfund og Globale forhold skal bruge tilbagemeldingssystemet via censor-it.

    RUC's tilbagemeldingsblanket

    RUCs tilbagemeldingsblanket

     

    RUC’s kursuskatalog

    Samtlige uddannelsesaktiviteter er beskrevet i RUC’s kursuskatalog. Beskrivelserne af de forskellige aktiviteter er en direkte henvisning fra de respektive studieordninger, og du kan derfor orientere dig om kurser, projekter og eksamener enten i kursuskataloget eller i de forskellige studieordninger, der henvises til herunder.

    Du finder aktiviteter i kursuskataloget ved at vælge: Uddannelsesniveau> uddannelsesretning> aktivitetstype> aktivitetsnavn

     

    Studieordninger, råd og regelsamlinger

    Studieordninger på RUC kan ses her.

    Relevante bekendtgørelser og regler

    Bekendtgørelsen om eksamen og censur ved universiteterne
    Karakterbekendtgørelsen
    Du kan finde universitetets regelsamling (inklusiv universitets fælles uddannelsesregler) her
     

    Generelle råd

    God censorskik
    Individuel bedømmelse
    Projekteksamener på RUC foregår som gruppeeksamener, hvor alle gruppens medlemmer eksamineres på samme tid. Samtidig skal hver enkelt studerende sikres en individuel bedømmelse. Individuel bedømmelse er dels et lovkrav, men er også måden præcist at honorere den grad af målopfyldelse, som den enkelte studerende demonstrerer. Ens karakter for uens grad af målopfyldelse opleves som uretfærdigt af de studerende og sender en forkert markør (karakter) til kommende aftagere. Af disse grunde er det vigtigt altid at give en individuel bedømmelse til hver af en projektgruppes medlemmer og differentiere karaktererne, når der er forskellige grader af målopfyldelse.

     

    Praktisk information

     

    Kontaktinfo

     

    Skal du være censor på en bachelor- eller kandidatuddannelse:
    Ved generelle spørgsmål eller sygdom kontakt RUC Eksamensadministration (REKS) på telefon 46 74 32 00.

    Skal du være censor på Masteruddannelsen i Professionel Kommunikation:
    Kontakt Uddannelseskoordinator Sine Dybdahl Madsen på telefon 46 74 31 01 eller mail dybdahl@ruc.dk

    Skal du være censor på en af de øvrige masteruddannelser:
    Kontakt Mastersekretariatet på telefon 46 74 30 30 eller mail: imt-master@ruc.dk

     

    Find vej på Roskilde Universitet

    Kort over Roskilde Universitet

     

    Internetadgang

    Eduroam

    Hvis du i forvejen bruger eller har adgang til Eduroam vil du automatisk blive koblet på RUC's trådløse netværk via din sædvanlige login Læs mere om adgang via Eduroam på Roskilde Universitets intranet her.

    Log på RUC’s WIFI: RUC-Hotspot

    Når du ankommer på RUC som gæst, kan du benytte dig af det gratis WiFi ved navn RUC-Hotspot, som er åbent for alle.

    For at få adgang skal du først vælge netværket RUC-Hotspot under tilgængelige netværk på din computer. Åbn herefter din browser for at komme til login-siden. Første gang du tilgår nettet, skal du logge ind. Du kan bruge dit login til sociale medier som fx Facebook, Google+ og LinkedIn til at logge på RUC-Hotspot, og du har også mulighed for at oprette et login med dit mobilnummer.

    Dit SMS-login er gyldigt i 12 timer og kan bruges på flere enheder samtidigt, hvis du fx både har en telefon og en computer, du vil have på nettet.

    Hvis du har spørgsmål vedr. RUC-Hotspot eller brug for hjælp, kan du kontakte Servicedesk.

    E-mail:                 servicedesk@ruc.dk
    Telefon:              +45 4674 3600

     

    Forplejning

    Statens cirkulære om tjenesterejser sætter rammen for universitets forplejning af censorer. Satserne regulæres hvert år – du kan se satserne her.

    RUC’s institutter stiller følgende faciliteter til rådighed:

    Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab (IKH) – inklusiv Hum Bach
    I eksamensperioderne kan der hentes kaffe, te, vand samt tilbehør  i personalekantinen i bygning 42.3-36. Ved eksamenerne der spænder over frokost, kan der derudover afhentes en sandwich samme sted. 

    Institut for Mennesker og Teknologi (IMT – inklusiv HumTek)
    Der er forplejning i form af kaffe, te og vand i bygning 02, hvor der etableres en eksamenscafé i køkkenet med selvbetjening. Der vil være en sandwich i bygning 02 til de censorer og vejledere, som har eksamen der er planlagt til at slutte/fortsætte i tidsrummet 12.00 til 12.30. Vi henstiller til at man iagttager den nærmere skiltning på stedet.

    Institut for Natur og Miljø (INM) – inklusiv NatBach
    I eksamensperioden V21 er der forplejning i form af kaffe, te og vand i køkkenerne 28B.0 og 27.1, hvor der etableres en eksamenscafé i køkkenet med selvbetjening. Der vil være sandwich i de 2 køkkener til de censorer og vejledere, som har flere eksamener samme dag, hvis det strækker sig hen over frokost. Der vil være servietter, engangskopper og håndsprit. Vi henstiller til at man iagttager den nærmere skiltning på stedet.

    Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv (ISE) – inklusiv SamBach
    I projekteksamensperioden i juni etablerer ISE en censorlounge i bygning 14 i indgangshallen til højre for indgangen. I censorloungen kan der hentes kaffe, te, indpakket chokolade og kildevand fra kl. 8 og der vil være mulighed for at få nye forsyninger af kaffe, te, indpakket chokolade og kildevand ca. kl. 12. Vi henstiller til, at man iagttager den nærmere skiltning på stedet. Når eksamen strækker hen over frokost, kan der købes sandwich i kantinen i bygning 01.

     

    Afregning

    Censorhonorarsatser

    Honoraret står beskrevet i Finansministeriets lønoversigt
    Censorhonoraret afregnes automatisk efter to måneder. Ved udbetalingen benyttes dit bikort.
    Censornormer kan ses her:

    Normer for censorhonorarer pr. 1. marts 2020

     

    Rejseafregning

    RejsUd2

    Udlæg i forbindelse med ophold:

    Har du været censor på RUC, har du ret til at få dækket visse udgifter i denne forbindelse. Senest 14 dage efter endt eksamination udfyldes denne blanket, og sendes sammen med eventuelle bilag/kvitteringer til det respektive institut, som eksamensaktiviteten hører under:

    IMT: imt-oekonomi@ruc.dk
    INM: inm@ruc.dk
    IKH: ikh-regnskab@ruc.dk
    ISE: ise-censor@ruc.dk

    Er du i tvivl om hvilket institut aktiviteten hører under, så klik her for at se en oversigt

     

    De generelle regler om rejser:

    Der skal så vidt muligt anvendes offentlige transportmidler: bus og tog (standardbilletter).

    • Fly: Hvis man kan undgå en overnatning ved at bruge flytransport – kan henvendelse herom rettes til de respektive institutters sekretariater (se mailadresser nedenfor)
    • Taxa: Det er i orden at bruge taxa ved længerevarende driftsforstyrrelser i offentlig transport eller efter aftale med instituttet (se mailadresser nedenfor)
    • Kørsel i egen bil refunderes til lav takst i henhold til Statens tjenesterejsecirkulære

    Time- og dagpenge: Der udbetales kun time- og dagpenge på tjenesterejser der er forbundet med overnatning og som varer minimum 24 timer. Time- og dagpenge udbetales for hver fulde 24 timer tjenesterejsen varer. For timer herudover udbetales timepenge pr. påbegyndt time (Timepenge = 1/24 af dagpengesatsen - se Satsreguleringen.)
    Rimelige merudgifter: På tjenesterejser der varer mindre end 24 timer eller er uden overnatning refunderes rimelige merudgifter til billige måltider mod dokumentation.
    Der kan aldrig udbetales både time- og dagpenge og merudgifter på samme tid.
    Er det nødvendigt at overnatte ifm. censoropgaven, skal du søge om tilladelse til at afholde udgifter til overnatning her (link til institutpostkasser).
    Udgifter i forbindelse med overnatning på hotel refunderes inden for de anførte maksimumbeløb pr. overnatning (hoteldispositionsbeløb).
    Overskrider man maksimumbeløbet pr. overnatning, refunderes der op til maksimumbeløbet.
    I Hotelhåndbogen kan man se hvilke hoteller der indgår i aftalen, og hvad et værelse koster pr. nat på det pågældende hotel.
    Morgenmad og frokost på hotellet: Hvis morgenmaden er inkluderet i prisen for hotellet, skal dette trækkes fra time- og dagpengebeløbet. Morgenmaden takseres til 15% af det samlede dagpengebeløb. Det samme gælder for frokost (30%) og for middag (30%). På blanketten bedes du angive, om prisen er med eller uden morgenmad.
    Udokumenteret nattillæg: Udokumenteret nattillæg kan udbetales, hvis der har været mulighed for privat overnatning. Beløbet er beregnet til at kunne sige ”tak for ulejligheden” til den man overnattede hos, evt. ved at købe en buket blomster. Overnatningen angives på blanketten med et 1-tal ud for Udokumenteret nattillæg.

    Er du i tvivl om hvilket institut aktiviteten hører under, så klik her for at se en oversigt

     

    Oversigt over censorkorps og tilknyttede fag og institutter fra RUC

    Klik her for at se en oversigt over censorkorps og tilknyttede fag

    • Bibliotek
      • Søg materialer
      • Søg i databaser
      • Åbningstider
      • Om biblioteket
    • Institutter
      • Kommunikation og Humanistisk Videnskab
      • Mennesker og Teknologi
      • Naturvidenskab og Miljø
      • Samfundsvidenskab og Erhverv
    • Kontakt
      • Telefonbog: Find person
      • Til pressen
      • Til censorer
      • Til alumne
      • Find vej
    • Om Roskilde Universitet
      • Arrangementer
      • Job
      • Lov om gennemsigtighed
      • Om websitet
      • Intranet
      • Tilgængelighedserklæring

    Roskilde Universitet

    Universitetsvej 1, Postboks 260 

    4000 Roskilde 

    Tlf
    +45 4674 2000
    E-mail
    ruc@ruc.dk

    Kontakt os

    EAN-nr: 5798000418110 SE/CVR-nr: 29 05 75 59
    Campus overview - birds perspective
    Find vej til Roskilde Universitet