Gå til hovedindhold
Roskilde Universitet
  • Bachelor
  • Kandidat
  • Videreuddannelse
  • Forskning
  • Samarbejde
  • Arrangementer
  • Nyheder
  • Bibliotek
  • Institutter
  • Om Roskilde Universitet
  • Kontakt
  • Dansk
  • English
  • For studerende
  • For ansatte
  • For censorer
  • For alumne
Kontakt
Vis hovedmenu
  • Bachelor
    <i></i>
    • Intro
    • Bacheloruddannelser
    • Optagelse
      <i></i>
      • Trin 1: Hvilke adgangskrav skal jeg opfylde?
        <i></i>
        • Adgangskrav til bacheloruddannelser
        • Adgangsgivende eksamen bachelor
        • Bachelorfag med yderligere adgangskrav
        • Adgangskvotienter
        • Garantikvotienter
        • Supplering bachelor
        • Optagelse på bacheloruddannelser via dispensation
        • Kontakt
      • Trin 2: Hvordan søger jeg ind?
        <i></i>
        • Optagelse gennem kvote 1
        • Optagelse gennem kvote 2
          <i></i>
          • Kvote 2-kriterier for Humanistisk-Teknologisk Bachelor
          • Kvote 2-kriterier for Naturvidenskabelig Bachelor
          • Kvote 2-kriterier for Samfundsvidenskabelig Bachelor
          • Kvote 2-kriterier for bacheloruddannelser + Journalistik
          • Kvote 2-kriterier: Humanistisk Bachelor og International Bachelor in Humanities
          • Kontakt
        • Kvotefordeling - kvote 1 og 2
        • Stand-by pladser
        • Kontakt
      • Trin 3: Hvor og hvornår skal jeg søge?
      • Trin 4: Hvad sker der efter jeg har søgt?
      • Sådan søger du før-start-merit
      • Særlige meritpakker
        <i></i>
        • Særlig meritpakke på Humanistisk-Teknologisk Bachelor
        • Særlig meritpakke på Samfundsvidenskabelig Bachelor
        • Kontakt
      • Genindskrivning og genoptag
      • Studieskift eller universitetsskifte
      • Studerende med handicap
      • FAQ: Optagelse på bacheloruddannelser
      • Sådan kommunikerer Roskilde Universitet med dig om optagelse
      • Kontakt
    • Arrangementer
    • Åbent Hus
    • Kontakt
    • Kontakt
  • Kandidat
    <i></i>
    • Intro
    • Kandidatuddannelser
    • Optagelse
      <i></i>
      • Trin 1: Hvad er adgangskravene?
      • Trin 2: Hvordan søger jeg ind?
        <i></i>
        • Ledige pladser kandidatuddannelser
        • Før-start-merit
        • Ansøgningsskemaer
        • Overgangsordning
        • Studerende med handicap
        • Kontakt
      • Trin 3: Hvad sker der efter jeg har søgt?
      • Supplering kandidatuddannelser
      • Retskrav på optagelse
      • Genindskrivning og genoptag
      • Studieskift eller universitetsskifte
      • Erhvervskandidat i Politik og Forvaltning
      • Kontakt
    • Åbent Hus
    • Studiestart
    • Kontakt
    • Kontakt
  • Videreuddannelse
    <i></i>
    • Intro
    • Videreuddannelser
      <i></i>
      • Ansøgning og optagelse
      • Master i IKT og Læring
      • Hvad kræver det?
      • Formål
      • Master i Organisationspsykologi
        <i></i>
        • Undervisere på Master i Organisationspsykologi
        • Kalender
        • Teoriseminarer
        • Hvem læser på MPO?
        • Praktiske oplysninger
        • Kontakt
        • Kontakt
      • Undervisning
      • Fagligt indhold
      • Faglige profiler
      • Kontakt
      • Master i Socialt Entreprenørskab
        <i></i>
        • Mød tidligere studerende
        • Kalender
        • Undervisning
        • Studietur
        • Modul 1
        • Modul 2
        • Modul 3
        • Modul 4
        • Kontakt
        • Kontakt
      • Master i Sundhedsfremme
        <i></i>
        • Kalender
        • Moduler
        • Målgrupper
        • Testimonials
        • Kontakt MSF
        • Kontakt
      • Master i Uddannelse og Læring
        <i></i>
        • Uddannelsens Moduler
        • Kalender
        • Alumnenetværk
        • Kontakt
        • Kontakt
      • Turistføreruddannelsen med diplom
        <i></i>
        • Livet som turistfører
        • Moduler
        • Nyhedsbrev
        • Kontakt Turistføreruddannelsen
        • Kontakt
      • Kontakt
    • Gæstestuderende
    • Informationsmøder
    • Kontakt
    • Kontakt
  • Forskning
    <i></i>
    • Intro
    • Overblik
      <i></i>
      • Forskningscentre på Roskilde Universitet
      • Kontakt
    • Ph.d.-uddannelse
    • Kontakt
  • Samarbejde
    <i></i>
    • Intro
    • Forskningssamarbejde
    • Ph.d.-samarbejde
    • Studentersamarbejde
    • Internationalt
    • Til gymnasier
    • Kontakt
    • Arrangementer
    • Nyheder
      <i></i>
      • Forskningsmagasin
    • Bibliotek
      <i></i>
      • Om biblioteket
        <i></i>
        • Medarbejdere
        • Biblioteket fra A-Å
        • Formål og arbejdsplan
        • K. Frank Jensen Samling
      • Søg i databaser
      • Ordensregler
    • Institutter
      <i></i>
      • Kommunikation og Humanistisk Videnskab
        <i></i>
        • Uddannelser
        • Forskning
        • Nyheder
        • Aftagerpanel
        • For censorer
      • Mennesker og Teknologi
        <i></i>
        • Uddannelser
        • Forskning
        • Nyheder
        • Aftagerpanel
      • Naturvidenskab og Miljø
        <i></i>
        • Uddannelser
        • Forskning
        • Nyheder
        • Aftagerpanel
      • Samfundsvidenskab og Erhverv
        <i></i>
        • Uddannelser
        • Forskning
        • Nyheder
        • Aftagerpanel
        • Sommerskoler
    • Om Roskilde Universitet
      <i></i>
      • Coronavirus
      • Job
        <i></i>
        • Undervisningsportfolio
      • Presse
      • Strategi, profil og værdier
        <i></i>
        • Strategi RUC 2030
        • Nøgletal
      • Organisation
        <i></i>
        • Ledelse
          <i></i>
          • Bestyrelse
            <i></i>
            • Udpegnings- og indstillingsorganer
          • Rektorat
            <i></i>
            • Om rektoratet
          • Universitetsledelse
          • Institutledelse
          • RUC Administrations ledelse
        • Råd, nævn og udvalg
          <i></i>
          • Akademisk Råd
          • Forskningsudvalget
          • Uddannelsesudvalget
          • Forskningsetisk udvalg
          • Udvalg for eksterne samarbejder
        • Administration
          <i></i>
          • RUC Digital
          • RUC HR
          • RUC Kommunikation og Rektorsekretariat
          • RUC Uddannelse og Studerende
          • RUC Økonomi og Campus
        • Advisory board
      • Bæredygtigt campus
      • Akademisk Efteruddannelse
      • Æresdoktorer
      • Til leverandører, udbud og indkøb
    • Kontakt
  • Kontakt

Til censorer på Roskilde Universitet

Information til censorer på Roskilde Universitet

 

Velkommen til RUC

Velkommen som censor på Roskilde Universitet. På denne side finder du en række nyttige links og informationer. Har du netop afsluttet din censorgerning på Roskilde Universitet, beder vi dig udfylde nedenstående tilbagemeldingsskema, med mindre du tilhører et censorkorps, som benytter sit eget tilbagemeldingssystem. Du kan se om dit censorkorps benytter sit eget tilbagemeldingssystem i afsnittet om Censortilbagemeldinger nedenfor, hvor du også finder linket til Roskilde Universitets skema.

Du modtager din afregning cirka to måneder efter eksamensaktiviteten.

Indhold

Eksamener på RUC i januar 2021
Digital Eksamen
Censortilbagemeldinger
RUC’s kursuskatalog
Studieordninger, råd og regelsamlinger
Praktisk information
Kontaktinfo
Forplejning
Afregning
Censorhonorarsatser
Rejseafregning

 

Eksamener på RUC i januar 2021

RUCs campus er lukket fra 9. december 2020, og det er besluttet at afholde alle mundtlige eksamener online (med undtagelse af nogle ganske få, hvor der indgår forberedelsestid i forbindelse med selve eksamen – I vil blive orienteret særligt i de få tilfælde, hvor det er relevant).

Hvis du er censor på en af de få eksamener, der bliver planlagt på campus, så skal du have skærpet opmærksomhed på håndhygiejne, rengøring, afstand, mundbind og selvfølgelig ikke at møde op med symptomer på sygdom.

I kan læse RUC’s retningslinjer for adfærd på campus her. Retningslinjerne er gældende fra 16. august 2020.
 
I forhold til de mundtlige onlineeksamener har RUC udarbejdet en vejledning, som forklarer hvordan det vil foregå, og hvad du som censor skal være opmærksom på.

Vejledning ved online-eksamen på RUC til bedømmere (PDF)
 
Hvis du har spørgsmål til opsætning af Microsoft Teams, eller skal tjekke om dit udstyr er klart til eksamen, kan du finde vejledninger her:

Checklist - technical setup for online exams (PDF)

Guide to digital exams in Microsoft Teams at RUC - external exams (PDF)
 
Du er altid velkommen til at kontakte RUC’s Eksamensadministration på
adm-reks@ruc.dk eller telefon 46743200, hvis du har spørgsmål til eksamen, eller RUC’s servicedesk og it-support direkte på telefon 36743600.

 

Digital Eksamen

Alle eksamensopgaver hentes på den elektroniske portal Digital Eksamen (forkortet titel er DE). Digital Eksamen kræver enten NEM ID eller login via selvvalgt kode.

Vejledning til Digital Eksamen

 

Censortilbagemeldinger

Tilbagemeldingerne fra censorer er af høj prioritet, da disse indgår i den løbende interne evaluering og kvalitetssikring af de enkelte uddannelser. Det er derfor meget værdifuldt for både RUC og de tilknyttede censorkorps, at du bruger 5-10 minutter på at give en elektronisk tilbagemelding på det eksamensforløb, som du har været censor på.

Klik her for at se en oversigt over censorkorps og tilknyttede fag

Nedenstående censorkorps benytter dog sine egne tilbagemeldingssystemer, og du skal derfor ikke udfylde RUC’s tilbagemeldingsblanket, men censorkorpsets eget.

Biologi

Dansk

Humanistisk-Teknologisk Bachelor

Folkesundhedsvidenskabelige og relaterede uddannelser

Filosofi

Psykologi

Spatial Designs and Society


Datalogi (blanketten sendes til IMT-uddannelse@ruc.dk)

Performance-design, Journalistik og Kommunikation og censorkorpset for Politik, Samfund og Globale forhold skal bruge tilbagemeldingssystemet via censor-it.

RUC's tilbagemeldingsblanket

RUCs tilbagemeldingsblanket

 

RUC’s kursuskatalog

Samtlige uddannelsesaktiviteter er beskrevet i RUC’s kursuskatalog. Beskrivelserne af de forskellige aktiviteter er en direkte henvisning fra de respektive studieordninger, og du kan derfor orientere dig om kurser, projekter og eksamener enten i kursuskataloget eller i de forskellige studieordninger, der henvises til herunder.

Du finder aktiviteter i kursuskataloget ved at vælge: Uddannelsesniveau> uddannelsesretning> aktivitetstype> aktivitetsnavn

 

Studieordninger, råd og regelsamlinger

Studieordninger på RUC kan ses her.

Relevante bekendtgørelser og regler

Bekendtgørelsen om eksamen og censur ved universiteterne
Karakterbekendtgørelsen
Du kan finde universitetets regelsamling (inklusiv universitets fælles uddannelsesregler) her
 

Generelle råd

God censorskik
Individuel bedømmelse
Projekteksamener på RUC foregår som gruppeeksamener, hvor alle gruppens medlemmer eksamineres på samme tid. Samtidig skal hver enkelt studerende sikres en individuel bedømmelse. Individuel bedømmelse er dels et lovkrav, men er også måden præcist at honorere den grad af målopfyldelse, som den enkelte studerende demonstrerer. Ens karakter for uens grad af målopfyldelse opleves som uretfærdigt af de studerende og sender en forkert markør (karakter) til kommende aftagere. Af disse grunde er det vigtigt altid at give en individuel bedømmelse til hver af en projektgruppes medlemmer og differentiere karaktererne, når der er forskellige grader af målopfyldelse.

 

Praktisk information

 

Kontaktinfo

 

Skal du være censor på en bachelor- eller kandidatuddannelse:
Ved generelle spørgsmål eller sygdom kontakt RUC Eksamensadministration (REKS) på telefon 46 74 32 00.

Skal du være censor på Masteruddannelsen i Professionel Kommunikation:
Kontakt Studiesekretær Lena Seitzberg Schou på telefon 46743931 eller mail lenas@ruc.dk

Skal du være censor på en af de øvrige masteruddannelser:
Kontakt Mastersekretariatet på telefon 46742104 eller mail: imt-master@ruc.dk

 

Find vej på Roskilde Universitet

Du finder et kort over RUC her

 

Internetadgang

Eduroam

Hvis du i forvejen bruger eller har adgang til Eduroam vil du automatisk blive koblet på RUC's trådløse netværk via din sædvanlige login Læs mere om adgang via Eduroam på Roskilde Universitets intranet her.

Log på RUC’s WIFI: RUC-Hotspot

Når du ankommer på RUC som gæst, kan du benytte dig af det gratis WiFi ved navn RUC-Hotspot, som er åbent for alle.

For at få adgang skal du først vælge netværket RUC-Hotspot under tilgængelige netværk på din computer. Åbn herefter din browser for at komme til login-siden. Første gang du tilgår nettet, skal du logge ind. Du kan bruge dit login til sociale medier som fx Facebook, Google+ og LinkedIn til at logge på RUC-Hotspot, og du har også mulighed for at oprette et login med dit mobilnummer.

Dit SMS-login er gyldigt i 12 timer og kan bruges på flere enheder samtidigt, hvis du fx både har en telefon og en computer, du vil have på nettet.

Hvis du har spørgsmål vedr. RUC-Hotspot eller brug for hjælp, kan du kontakte Servicedesk.

E-mail:                 servicedesk@ruc.dk
Telefon:              +45 4674 3600

 

Forplejning

Statens cirkulære om tjenesterejser sætter rammen for universitets forplejning af censorer. Satserne regulæres hvert år – du kan se satserne her.

RUC’s institutter stiller følgende faciliteter til rådighed:

Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab (IKH) – inklusiv Hum Bach
I eksamensperioderne kan der hentes en bakke med kaffe, the og vand i kaffebuffet ved personalekantinen i bygning 42.3-36. Ved eksamenerne der spænder over frokost, kan der derudover afhentes en sandwich samme sted .

Institut for Mennesker og Teknologi (IMT – inklusiv HumTek)
I eksamensperioden S20 er der forplejning i form af kaffe, te og vand i bygning 02, hvor der etableres en eksamenscafé i køkkenet med selvbetjening. Der vil være en sandwich i bygning 02 til de censorer og vejledere, som har eksamen der er planlagt til at slutte/fortsætte i tidsrummet 12.00 til 12.30. Vi henstiller til at man iagttager den nærmere skiltning på stedet.

Institut for Natur og Miljø (INM) – inklusiv NatBach
I eksamensperioden S20 er der forplejning i form af kaffe, te og vand i køkkenerne 28B.0 og 27.1, hvor der etableres en eksamenscafé i køkkenet med selvbetjening. Der vil være sandwich i de 2 køkkener til de censorer og vejledere, som har flere eksamener samme dag, hvis det strækker sig hen over frokost. Der vil være servietter, engangskopper og håndsprit. Vi henstiller til at man iagttager den nærmere skiltning på stedet.

Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv (ISE) – inklusiv SamBach
I projekteksamensperioden i juni etablerer ISE en censorlounge i bygning 14 i indgangshallen til højre for indgangen. I censorloungen kan der hentes kaffe, te og vand fra kl. 8 og der vil være mulighed for at få nye forsyninger ca. kl. 12. Der vil være en sandwich i bygning 14 til de censorer og eksaminatorer, som har eksamen der er planlagt til at slutte/fortsætte i tidsrummet 12.00 til 12.30. Vi henstiller til, at man iagttager den nærmere skiltning på stedet. Ved eksaminer uden for projekteksamensperioden i januar og juni kan der hentes kaffe, te og vand i instituttets køkkener.

 

Afregning

Censorhonorarsatser

Honoraret står beskrevet i Finansministeriets lønoversigt
Censorhonoraret afregnes automatisk efter to måneder.
Censornormer kan ses her:

Normer for censorhonorarer pr. 1. marts 2020

 

Rejseafregning

RejsUd2

Udlæg i forbindelse med ophold:

Har du været censor på RUC, har du ret til at få dækket visse udgifter i denne forbindelse. Senest 10 dage efter endt eksamination udfyldes denne blanket, og sendes sammen med eventuelle bilag/kvitteringer til det respektive institut, som eksamensaktiviteten hører under:

IMT: imt-oekonomi@ruc.dk
INM: inm@ruc.dk
IKH: ikh-regnskab@ruc.dk
ISE: ise-censor@ruc.dk

Er du i tvivl om hvilket institut aktiviteten hører under, så klik her for at se en oversigt

 

De generelle regler om rejser:

Der skal så vidt muligt anvendes offentlige transportmidler: bus og tog (standardbilletter).

  • Fly: Hvis man kan undgå en overnatning ved at bruge flytransport – kan henvendelse herom rettes til de respektive institutters sekretariater (se mailadresser nedenfor)
  • Taxa: Det er i orden at bruge taxa ved længerevarende driftsforstyrrelser i offentlig transport eller efter aftale med instituttet (se mailadresser nedenfor)
  • Kørsel i egen bil refunderes til lav takst i henhold til Statens tjenesterejsecirkulære

Time- og dagpenge: Der udbetales kun time- og dagpenge på tjenesterejser der er forbundet med overnatning og som varer minimum 24 timer. Time- og dagpenge udbetales for hver fulde 24 timer tjenesterejsen varer. For timer herudover udbetales timepenge pr. påbegyndt time (Timepenge = 1/24 af dagpengesatsen - se Satsreguleringen.)
Rimelige merudgifter: På tjenesterejser der varer mindre end 24 timer eller er uden overnatning refunderes rimelige merudgifter til billige måltider mod dokumentation.
Der kan aldrig udbetales både time- og dagpenge og merudgifter på samme tid.
Er det nødvendigt at overnatte ifm. censoropgaven, skal du søge om tilladelse til at afholde udgifter til overnatning her (link til institutpostkasser).
Udgifter i forbindelse med overnatning på hotel refunderes inden for de anførte maksimumbeløb pr. overnatning (hoteldispositionsbeløb).
Overskrider man maksimumbeløbet pr. overnatning, refunderes der op til maksimumbeløbet.
I Hotelhåndbogen kan man se hvilke hoteller der indgår i aftalen, og hvad et værelse koster pr. nat på det pågældende hotel.
Morgenmad og frokost på hotellet: Hvis morgenmaden er inkluderet i prisen for hotellet, skal dette trækkes fra time- og dagpengebeløbet. Morgenmaden takseres til 15% af det samlede dagpengebeløb. Det samme gælder for frokost (30%) og for middag (30%). På blanketten bedes du angive, om prisen er med eller uden morgenmad.
Udokumenteret nattillæg: Udokumenteret nattillæg kan udbetales, hvis der har været mulighed for privat overnatning. Beløbet er beregnet til at kunne sige ”tak for ulejligheden” til den man overnattede hos, evt. ved at købe en buket blomster. Overnatningen angives på blanketten med et 1-tal ud for Udokumenteret nattillæg.

Er du i tvivl om hvilket institut aktiviteten hører under, så klik her for at se en oversigt

 

Oversigt over censorkorps og tilknyttede fag og institutter fra RUC

Klik her for at se en oversigt over censorkorps og tilknyttede fag

  • Bibliotek
    • Søg materialer
    • Søg i databaser
    • Åbningstider
    • Om biblioteket
  • Institutter
    • Kommunikation og Humanistisk Videnskab
    • Mennesker og Teknologi
    • Naturvidenskab og Miljø
    • Samfundsvidenskab og Erhverv
  • Kontakt
    • Telefonbog: Find person
    • Til pressen
    • Til censorer
    • Til alumne
    • Find vej
  • Om Roskilde Universitet
    • Arrangementer
    • Ledige stillinger
    • Lov om gennemsigtighed
    • Om websitet
    • Intranet
    • Tilgængelighed

Roskilde Universitet

Universitetsvej 1, Postboks 260 

4000 Roskilde 

Tlf
+45 4674 2000
E-mail
ruc@ruc.dk

Kontakt os

EAN-nr: 5798000418110 SE/CVR-nr: 29 05 75 59
Campus overview - birds perspective
Find vej til Roskilde Universitet