Vis hovedmenu

Center for Køn, Magt og Mangfoldighed

Grafik viser mennesker og diversitet

GDA program efteråret 2023

Kurser med et køns- & mangfoldighedsperspektiv i efterårssemesteret 2023

Powerplays

Forskere udvikler nyt værktøj, der skal forebygge sexistiske krænkelser i omsorgsarbejde

Arrangementer

Publikationer

Følg os på facebook

Følg med på vores Facebookside, hvor vores Gender & Diversity Academy, nyheder og andre informationer bliver offentliggjort.

Du kan også kontakte os via Facebook.

Mere viden

Bogen 'Køn, magt og mangfoldighed'
ARTIKEL

Ny bog giver et aktuelt indblik i kønsforskningen

En række forskere fra Roskilde Universitet står bag bogen 'Køn, magt og mangfoldighed', som er udkommet på forlaget Frydenlund.

Christian Groes - Rubrik
ARTIKEL

Sex og skønhed er vejen til Europa

Med sin forskning blandt afrikanske kvinder, der udveksler sex og penge med europæiske mænd, har Christian Groes placeret sig midt i den betændte, danske prostitutionsdebat.

Bogcover til Strugges in elderly care
ARTIKEL

Ny bog sætter fokus på det forandrede landskab for ældreomsorg

Bogen ”Struggles in (elderly) care – A feminist view” af professor Hanne Marlene Dahl (ISE) sætter fokus på ældreomsorg som et nationalt og globalt politisk tema.

Signe Arnfred - Rubrik
ARTIKEL

Bistand kan svække kvinders magt

Lektor Signe Arnfred har fået årets kønsforskerpris for sin bog om køn og kultur i Afrika. Hun påpeger, at bistand givet ud fra en vestlig opfattelse af forholdet mellem mænd og kvinder stik mod hensigten kan gå ud over kvinderne.

Kenneth Reinicke, Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv.
ARTIKEL

Ny bog sætter fokus på unge fædre

Mandeforskeren Kenneth Reinicke har udgivet bogen ’De unge fædre’, der stiller skarpt på de udfordringer, som den unge far står over for.

Rashmi Singla - Rubrik
ARTIKEL

Blandede pars problemer overses i velment tolerance

Ny RUC-forskning viser, at folk i blandede ægteskaber har en række særlige udfordringer, som bliver overset af psykologer og behandlere. Den gode intention om at behandle alle ens skygger for blandede pars særlige problemer.

Studentertidsskriftet Gender Brigade

Gender Brigade er et studenterdrevet tidsskrift, der er tiltænkt RUC-studerende med interesse for køns- og mangfoldighedsforskning.

Formålet er, at studerende kan lære af hinandens eksamensopgaver, dertilhørende feedback fra eksaminator eller anden forsker samt egne refleksioner herom.

Overblik over forskning på RUC

Base på RUC

Center for Køn, Magt og Mangfoldighed hører til på Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv

Relaterede forskningsenheder: Changing Societies: Welfare and Diversity forskningsgruppe // Hverdagsliv, køn, etnicitet og mangfoldighed forskningsgruppe // Interkulturelle studier forskningsgruppe // Magt, identitet og Kritik forskningsgruppe // Social Dynamics and Change forskningsgruppe