Ny bog: Sådan bevarer par intimiteten på tværs af landegrænser

I sin nye bog udforsker lektor Rashmi Singla, hvad det vil sige at leve som par, når man er adskilt på tværs af landegrænser.
Lektor Rashmi Singla
Lektor Rashmi Singla.

Globalisering, migration og immigration har medført, at der på verdensplan er mange par, som lever adskilt på tværs af landegrænser.

Hvordan bevarer man intimiteten i et forhold, når man lever hver for sig i forskellige lande?

Det spørgsmål udforsker lektor Rashmi Singla fra Institut for Mennesker og Teknologi på Roskilde Universitet i sin nye bog 'Living Apart Together Transnationally (LATT) Couples: Promoting Mental Health and Intimacy'.

”Vi (forskergruppen, red.) lærte, at parrene formåede at opretholde stærke og kærlige forhold gennem årene ved at lære at være meget nærværende, når de var sammen, og være accepterende såvel som realistiske, når de var adskilt. Det bekræfter, at intimitet, afstand og nærhed kan eksistere side om side,” skriver Rashmi Singla i bogen.

Til bogen har Rashmi Singla blandt andet interviewet en række par, der lever adskilt på tværs af landegrænser.

Ofte indgår fysisk nærhed som en del af forståelsen af intime forhold, men bogen undersøger forskellige måder at opretholde følelsesmæssig og fysisk intimitet trods den geografiske adskillelse. Det gælder uanset, om adskillelsen skyldes personlige valg eller en professionel nødvendighed.

Bogen henvender sig både til par, der er intimt sammen, men lever adskilt, og akademikere inden for discipliner som psykologi, antropologi, kulturstudier, familieforskning, sociologi, migration og kommunikation, men også til praktikere, der arbejder med parforhold, såsom rådgivere, socialarbejdere og mentale sundhedsrådgivere.

'Living Apart Together Transnationally (LATT) Couples: Promoting Mental Health and Intimacy' er udgivet på forlaget Springer.