Vis hovedmenu

Byg bro mellem mennesker og teknologi

På Humanistisk-Teknologisk Bachelor lærer du at designe innovativ teknologi med fokus på de mennesker, der skal bruge det. Mød studerende, færdige kandidater og undervisere, der arbejder aktivt for at bygge bro mellem mennesker og teknologi.

Interview med undervisere og studerende på Humanistisk-Teknologisk Bachelor

Studerende og kandidater fra humanistisk teknologi

Portræt af Anders Bjørn Rørbæk

Karriereprofil Anders Bjørn Rørbæk

Kandidat i Computer Science + Performance Design.
Lead Developer hos Khora Virtual Reality.

"Min uddannelse har givet mig en helt unik profil i forhold til at arbejde og udvikle software til Virtual Reality, som jeg ikke har kunnet få andetsteds."

Portræt af studerende Valbona Sinani

Bachelor Valbona Sinani

"Det der motiverede mig, var de frie rammer inden for projektskrivning, da jeg kunne inkludere mine personlige interesser i et projekt." Mød Valbona Sinani, der har studeret Humanistisk-Teknologisk Bachelor.

Portræt af Helene Skov Breum

Bachelorstuderende Helene Skov Breum

"Det er smadder udfordrende, men også smadder lærerigt." Mød Helene der studerer Humanistisk-Teknologisk Bachelor.

Portræt Christoffer Chrintz

Kandidatstuderende Christoffer Chrintz

"I min virksomhed er det helt sikkert kompetencerne fra projektarbejdet, jeg bruger mest." Mød Christoffer, der er Humanistisk-Teknologisk Bachelor i Informatik og Kommunikation og har sin egen virksomhed.

Artikler inden for humanistisk teknologi

Thomas Budde Christensen

Nyt projekt: Byggematerialer skal genanvendes

Lektor i miljø og innovation Thomas Budde Christensen vil skabe systemer til at genbruge byggematerialer - et område, som står for en væsentlig del af den globale affaldsproduktion.

Henrik Hauggaard-Nielsen
ARTIKEL

Han vil skabe fremtidens landbrugssystemer

Henrik Hauggaard-Nielsen står med et ben i to meget forskellige lejre, når han skal lave forskning i nært samarbejde med danske landmænd.

Mikkel Bille

Lys er kultur

Lys handler om meget mere end at kunne se. I Danmark handler det bl.a. også om afkobling, at føle sig hjemme og om at være en del af et fællesskab. I Jordan og andre kulturer spiller lys en helt anden rolle.

Naturpark Åmosen - Foto Formidlingscenter Fugledegård
ARTIKEL

Lokalsamfund og RUC-forskere skal føre gæster ud til Vestsjællands natur- og kulturskatte

Nordea-fonden har uddelt 11,1 mio. kr. til etablering af ny infrastruktur i Naturpark Åmosen i form af stier, adgang til søer og åer og formidling af spændende viden om landskabet. Projektet, som ledes af Roskilde Universitet, samler lokalsamfund, forskere, lodsejere og serviceudbydere og skal gøre det let og attraktivt for gæster at komme helt ud i landskabet og opleve Vestsjællands unikke landskab, som rummer skatte fra jægerstenalder til vikingetiden.

ARTIKEL

Robotter og algoritmer: Konkurrenter eller kollegaer?

Robotterne kommer - men bliver de en hjælp i hverdagen eller kommer de til at gøre os arbejdsløse? Professor Bent Greve fra Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv og lektor Katia Dupret ved Institut for Mennesker og Teknologi på Roskilde Universitet giver deres bud på, hvad robotter betyder for fremtidens arbejdsmarked og for os som mennesker.

Studerende i Sakskøbing
ARTIKEL

RUC-studerende inspirerer til byudvikling i Sakskøbing

Hvert semester drager grupper af geografistuderende fra RUC på feltbesøg i danske byer og finder ideer til byudvikling. Sakskøbing er en af de byer, der har nydt godt af et besøg, fortæller Guldborgsund Kommunes borgmester John Brædder.