RUC-studerende inspirerer til byudvikling i Sakskøbing
15 geografistuderende fra RUC har været i Sakskøbing, hvor de har fundet og præsenteret gode ideer til byudvikling i byen, som ligger i Guldborgsund Kommune. Det tre dage lange feltophold er et led i de studerendes bachelorundervisning i metodekurset ’Geografi i praksis’.
”Jeg synes, at mange af de studerendes forslag er rigtig gode. Der var faktisk rigtig mange af ideerne, som kan realiseres for små penge. Så jeg synes, at de studerende har givet os super god inspiration til byfornyelse i Sakskøbing,” lyder det fra borgmester i Guldborgsund Kommune, John Brædder, der bl.a. fremhæver forslag om at vende byen ned mod havnen for at binde by og havn bedre sammen og ekstra skiltning.
De studerende brugte de to første dage på at udforske konkrete problemstillinger, og på tredjedagen fremlagde de deres ideer til byudvikling for en gruppe repræsentanter fra kommunen – heriblandt borgmester John Brædder, der var meget begejstret for konceptet.
”At kombinere uddannelse med noget faktuelt og konkret, som kan bruges ude omkring i Danmark – det synes jeg, er en fantastisk ide,” lyder det fra borgmesteren.
Idé om et folkehus
De geografistuderende arbejdede med forskellige former for byudviklingstiltag i Sakskøbing. De var inddelt i fire grupper, der hver især havde forskellige fokusområder. Stephanie Lam, der en af de studerende, fortæller:
”På feltturen i Sakskøbing lærte vi at bruge alt det, vi havde lært på kurset til at anvende det i praksis. Vi foretog forskellige undersøgelser ved bl.a. at lave en byvandring, læse kort, lave kortlægninger selv, interviewe og tale med byens borgere og meget mere. Det var en fed oplevelse, da man kom som udefrakommende og slet ikke kendte byen, inden vi tog dertil, men efter et par dage havde vi lært den godt at kende, så vi kunne komme med forskellige løsningsforslag til forbedringer i byen, og hvad de kunne gøre for at optimere byens unikke ressourcer,” fortæller Stephanie Lam.
Det var overvældende at fremlægge oplæggene for Guldborgsund Kommunes borgmester den sidste dag på feltturen, siger Stephanie Lam, geografistuderende.
I Stephanie Lams gruppe arbejdede de med at omdanne byens tomme pakhus til et folkehus til fællesspisning og arrangementer som bingo og filmvisning. De arbejdede desuden med ideen om at skabe flere nyttehaver og at skabe et såkaldt ’Æblehus’, hvor byens borgere og turister kunne komme forbi og producere æblemost.
Stephanie Lam fremhæver fremlæggelsen som en særlig oplevelse:
”Det var overvældende at fremlægge oplæggene for Guldborgsund Kommunes borgmester den sidste dag på feltturen. Det lod til, at de var meget åbne over for vores forslag, og de virkede super optimistiske omkring vores idéer,” siger hun.
Stephanie Lam fortæller, at undervisningsgangene har været tilrettelagt således, at de studerende og undervisere har mødtes en gang ugentligt og har fulgt op på læsningen til den pågældende dag. Og derefter er de studerende blevet sendt ud i felten for at lave undersøgelser, fortæller hun:
”Fordelene ved at have undervisning på den måde er, at man ikke bare sidder og får undervisning ved tavlen og lytter. De her øvelser vi så har lavet på hver kursusgang, har vi så kunnet bruge på den afsluttende felttur, hvilket har været god måde at gøre det på, da vi rent faktisk har kunne stå med noget mellem hænderne, ligesom hvis man skulle i praktik,” forklarer Stephanie Lam.
Der bliver lyttet til de studerende
Lektor Thomas Theis Nielsen, som står bag feltturene ud i de danske byer, mener, at besøgenes positive effekt går begge veje, så både bysamfund og studerende får gavn af besøget.
”Som underviser er det sjovt at observere, hvad det gør ved undervisningssituationen, at der pludselig sidder nogen og lytter på de studerende, og som har en hverdagsinteresse i det, de studerende præsenterer,” siger Thomas Theis Nielsen og uddyber:
”Vi snakker jo her om handelstandsforeningens hverdag. Hvordan får vi flere mennesker ind i bykernen, hvordan får vi havnen til at hænge bedre sammen med byen, hvad skal vi gøre med de tomme huse, vi kan se rundt omkring?”
Underviseren påpeger, at de studerende udviser et ekstra engagement, når de står over for virkelige udfordringer, de skal hjælpe med at finde en løsning på. Samtidig er flere forskellige grupper fra Sakskøbing meget interesserede i at lytte til de studerendes løsningsforslag.
”Vi havde indbudt byens borgere, et hold af planlæggere og interessenter fra kommunen, der kom og lyttede. Borgmesteren og handelsstandsforeningen og repræsentanter fra Lokaludvalget fra Sakskøbing var til stede – så vi havde mange forskellige organisationer, der kom og lyttede og var interesserede i, hvad de studerende havde at sige,” siger Thomas Theis Nielsen.
På RUC er det en kerneopgave at samarbejde med det omgivende samfund. Det ligger til os at være med regionalt såvel som globalt, siger chefkonsulent fra RUC Allan Grønbæk.
Thomas Theis Nielsen har tidligere afholdt kurset i andre danske byer som Skælskør, Nykøbing og Holbæk, og konceptet vil fortsætte i andre danske byer.
Allan Grønbæk, der er chefkonsulent i rektorsekretariatet på Roskilde Universitet, skaber den første kontakt mellem byerne og universitetet.
”På RUC er det en kerneopgave at samarbejde med det omgivende samfund. Det ligger til os at være med regionalt såvel som globalt. Vi ønsker at være med til at skabe forandring og innovation med værdi for samfundet og for RUC’s uddannelse og forskning. Det er feltkurset i Sakskøbing et rigtig godt eksempel på,” siger chefkonsulent fra RUC Allan Grønbæk.