Karriereprofil Lea Præstbo Nielsen
Planlægger, Lyngby-Taarbæk Kommune
Cand.comm. i Performance Design + Plan, By og Proces, 2014
Hvad arbejder du med?
Som planlægger i Lyngby-Taarbæk Kommune arbejder jeg primært med revision af kommuneplan. Kommuneplanen er en plan for udvikling af kommunens bydele, byudviklingsområder, trafik, miljø osv. Kommuneplanen udarbejdes af medarbejdere inden for forskellige fagområder, så det kræver et stort koordinationsarbejde på tværs af flere afdelinger - her har jeg bl.a. kunnet bruge mine kompetencer fra min uddannelse.
Mit første job som nyuddannet var som projektmedarbejder i Københavns Kommunes lokaludvalg, som er helt oplagt for kombinationen Performance Design + Plan, By og Proces. Lokaludvalgene er bindeled mellem borgerne i de enkelte bydele og Københavns Rådhus og arbejder derfor med alle kommunens områder (sundhed, byudvikling, kultur osv.). Lokaludvalgene arbejder bl.a. med lokale projekter og arbejder med at skabe dialog, liv og nærdemokrati i de enkelte bydele.
Hvorfor valgte du Roskilde Universitet?
Jeg valgte RUC, fordi jeg ikke var helt sikker på, hvad jeg ville. Jeg så det derfor som en fordel at få en “basis”-uddannelse, hvor jeg fik kendskab til flere fagområder frem for at specialisere mig i ét enkelt fag. Herigennem fik jeg kendskab til både Performance Design og Plan, By og Proces, som viste sig at være det rigtige for mig.
En anden årsag, til at jeg valgte RUC, var de gruppe- og projektorienterede elementer i uddannelsen. Arbejdsformen tiltalte mig, og jeg havde en forventning om, at jeg herigennem ville få nogle samarbejdskompetencer og projekterfaringer, som jeg ville kunne få gavn af fremover.
Hvordan bruger du dine kompetencer fra Roskilde Universitet i dit arbejde?
Jeg har oplevet at kunne træde mere eller mindre direkte ind i en projektlederrolle, hvor jeg har brugt de koordinations- og samarbejdskompetencer, som jeg dels har fået gennem konkrete kurser på mine fag og dels gennem de mange semesterprojekter. Den faglighed, som uddannelsen giver, skaber selvfølgelig et naturligt grundlag for at kunne varetage et arbejde, men jeg synes især, det er de metodemæssige kompetencer, jeg har fået stor gavn af i mit arbejdsliv. Jeg har desuden oplevet, at kombinationen Performance Design og Plan, By og Proces har givet mig en tilgang til projekter og udfordringer, som af kolleger er blevet opfattet som mere kreativ og nytænkende, end man har været vant til på arbejdspladsen - f.eks. i form af nye måder at løse udfordringer på eller nye måder at strukturere projekter, processer og opgaver. Et konkret eksempel kunne være at lave “pop-up” borgermøder eller bymøbler med informations- og høringselementer, som rykker rundt i byen (frem for traditionelle borgermøder).
Nyd projekterne og grib den mulighed, de giver for at prøve alt muligt spændende af!
Mit råd til dig, der overvejer at læse uddannelsen er: Forsøg at få et samarbejde med virksomheder eller kommuner ind i semesterprojekterne - det giver en større forståelse for den kontekst, der arbejdes ud fra, og det giver noget konkret erfaring, man kan bruge, når man kommer ud på den anden side.