Forskningsprojekt Studielivsprojektet
Projektet er både rettet mod at skabe forskningsbaseret viden om studerende og livet med psykosociale problemer, men i lige så høj grad også at være med til at ændre praksis, så universiteter og professionshøjskoler kan blive bedre til at forebygge og hjælpe studerende med diagnoser og generel mistrivsel.
Forskningsspørgsmål
Der findes ikke megen hverken dansk eller international uddannelsesforskning, der fokuserer på studerende med psykosociale vanskeligheder på videregående uddannelser. Særligt er kvalitative, longitudinelle studier med de studerendes perspektiver og erfaringer i forgrund fraværende.I Studielivsprojektet undersøger vi:
- Hvad er studerendes personlige erfaringer med psykosociale problemer (f.eks. mistrivsel, angst, stress eller depression), og hvordan oplever de studerende deres tilhørs- og handlemuligheder i faglige og sociale fællesskaber på uddannelserne?
- Hvilken betydning har dette for studerendes identitets- og læreprocesser?
- Hvordan kan øget indsigt i forskellige studerendes forløb medvirke til at videreudvikle gode, understøttende praksisser for studerende, uddannelser, undervisere, rådgivninger og vejledninger – og samarbejder mellem disse aktører?
Projektets fokus
Projektet belyser de forhold i og omkring uddannelserne, som studerende oplever spiller ind ift deres psykosociale problemer og uddannelsesforløb. Vi har særligt haft fokus på, hvordan problemerne tager sig ud set fra studerendes perspektiver, samt hvordan studerende selv forestiller sig, at de bedst vil kunne hjælpes. Herudover udforsker vi, hvilke gældende forståelser af problemer og løsninger, der er i spil blandt de medarbejdere, som studerende møder og/eller søger hjælp hos i rådgivninger og vejledninger.
Studielivsprojektet bidrager til dansk og international forskning med nuancerede forståelser, begreber og handlemåder i forhold til unge med psykosociale vanskeligheder - samtidig med at vi forholder os til disse unge som aktive og ressourcestærke deltagere i samfundsmæssige og studiemæssige fællesskaber. Vores fokus er på tilhørs- og anerkendelsesprocesser.
Vi ønsker at udbrede denne viden og samarbejde med forskellige involverede aktører om at udvikle beredskaber og fællesskabsformer, der kan støtte studerende i at håndtere studielivet og emotionelle og psykiske problemstillinger. Hermed kan studerende få hjælp til at overkomme studierne og blive bedre rustet til at kunne indgå i samfundsmæssige arbejdsfællesskaber.

Hvad er psykosociale problemer?
Mange studerende befinder sig i en gråzone, hvor oplevelser af vanskeligheder, pres, mistrivsel og ensomhed kan håndteres. Men problemerne kan udvikle sig til alvorlige tilstande, hvis ikke der sættes ind med relevant støtte og i tide.
Projektets udgangspunkt er, at det har stor betydning for alle studerende, at de har muligheder for og lyst til
- at engagere sig i uddannelsens aktiviteter
- at være en del af studiemiljøet
- at opleve et positivt tilhørsforhold til faglige og sociale miljøer på/omkring studiet
- at være i positivt samspil med medstuderende og undervisere.
-
Kontakt os og hør nærmere. Du er velkommen til blot at skrive og bede os om at ringe til dig.
Vi håber at høre fra dig!
Projektet ledes af:Trine Wulf-Andersen, Roskilde Universitet, wulf@ruc.dk
Herudover består forskerteamet af:Lene Larsen, Roskilde Universitet, lenelars@ruc.dk
Annie Aarup Jensen, Aalborg Universitet, aaj@learning.aau.dk
Lone Krogh, Aalborg Universitet, lkr@learning.aau.dk
Aske Basselbjerg Christensen, Roskilde Universitet, asch@ruc.dk
Mathias Hulgård Kristiansen, Roskilde Universitet, mahukr@ruc.dk
Søren Salling Weber, Roskilde Universitet, ssweber@ruc.dk
-
Projektet består af to spor:
Det ene spor inkluderer 75 studerende og deres erfaringer med studieliv og psykosociale vanskeligheder. Vi følger disse studerende gennem tre interviewrunder i løbet af projektperioden.
Det andet spor tager afsæt i samarbejdspartnernes arbejde med at vejlede og rådgive studerende med psykosociale vanskeligheder. Her vil omdrejningspunktet være problemforståelser, støttemuligheder og udviklingsmuligheder.
-
Studenterrådgivningen
Danske Studerendes Fællesråd
Rådgivnings- og støttecentret, Århus Universitet
Studievejledning & Internationalt kontor, Ålborg Universitet
SPS-enheden på DTU, Danmarks Tekniske Universitet
Uddannelsesservice, Københavns Universitet
Studie- og karrierevejledningen, Roskilde Universitet
Studieservice, Professionshøjskolen København
Studie- og karrierevejledningen, VIA Pædagogik og Samfund
Sind Ungdom
Bogstøtten, Fountain House
Herudover følges projektet af et internationalt forskerpanel og en national følgegruppe.
Kontakt os på studielivsprojektet@ruc.dk
Publikationer
‘Climbing Mount Adversity’: Students’ experiences of psychosocial problems in higher education
Wulf-Andersen, T. Ø., 2023, I: International Studies in Sociology of Education. 32, 1, s. 11-29 19 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
It's Cool to Care
Wulf-Andersen, T. Ø., Lausen, H., Kristiansen, M. H., Stigemo, A., Larsen, L., Jensen, A. A. & Krogh, L., 2022, Roskilde Universitet.Publikation: Andet › Udgivelser på nettet - Net-publikation › Forskning
Emotionelle dimensioner i forskningsarbejdet: Involvering i forskning om studerende og psykosociale problemer.
Kristiansen, M. H. & Wulf-Andersen, T. Ø., 17 jan. 2021, I: Tidsskrift for Arbejdsliv. 22, 4, s. 40-55 15 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Aktiviteter
Students experiences of shame and belonging in higher education
Lene Larsen (Oplægsholder) & Trine Østergaard Wulf-Andersen (Oplægsholder)
22 jun. 2021Aktivitet: Tale eller præsentation › Foredrag og mundtlige bidrag
Negotiating legitimacy in higher education while dealing with psychosocial problems
Mathias Hulgård Kristiansen (Oplægsholder)
21 jun. 2021 → 23 jun. 2021Aktivitet: Tale eller præsentation › Foredrag og mundtlige bidrag
Studentertrivsel - hvordan hæver vi barren?
Lene Larsen (Oplægsholder)
17 jun. 2021Aktivitet: Tale eller præsentation › Foredrag og mundtlige bidrag

Base på RUC
Forskningsgruppen hører hjemme på Institut for Mennesker og Teknologi
Relaterede forskningsenheder: Uddannelse, Social Inklusion og Profession forskningsgruppe // Center for Velfærd, Profession og Hverdagsliv forskningscenter
Ph.d.-skole: Ph.d.-skolen for Mennesker og Teknologi
Uddannelser og fag: Pædagogik og Uddannelsesstudier // Social Intervention // Humanistisk-Teknologisk Bachelor
Forskning fra Roskilde Universitet

Mere om forskningsprojektet
Du kan finde med om Studielivsprojektet på:

Kontakt
Du er velkommen til at skrive til
Projektleder
Trine Wulf-Andersen,
Lektor, Roskilde Universitet
Telefon +45 4674 2611
wulf@ruc.dk