Om modulet
Lær at arbejde strategisk med din kommunikation. Og få praktisk erfaring med, hvordan digitale teknologier, såsom generativ AI, kan hjælpe dig til at blive en bedre kommunikatør.
Modulet kombinerer teoretisk dybde med praktisk bredde: Du får styr på centrale teorier og metoder inden for strategisk kommunikation. Men du får også hands-on erfaringer med anvendelsen af digitale værktøjer og platforme til at udvikle løsninger, der understøtter din organisations kommunikationsmål.
Det lærer du
Du lærer at kortlægge interessenter og forstå den kontekst, som kommunikationen indgår i. Du bliver udfordret til at tænke strategisk og trænet i strategiudvikling, stakeholderanalyse og indholdsproduktion. Samtidig lærer du at anvende digitale værktøjer, såsom generativ AI, i kommunikationsarbejdet.
Med udgangspunkt i en konkret kommunikationsudfordring i egen organisation (eller en case), lærer du at analysere udfordringen, planlægge strategien og afprøve indsatsen.
Fakta om modulet
Niveau: Master, 15 ECTS
Ansøgningsfrist: 4. maj 2026 kl. 12.
Undervisningssprog: Dansk
Undervisningssted: Roskilde Universitet
Pris: 22.500 kr.
Modulet er til dig
… der arbejder med kommunikation, og som gerne vil styrke din evne til at tænke og kommunikere strategisk. Du er fx kommunikationskonsulent, projektleder, rådgiver, formidler, kommunikationsansvarlig, leder, PA eller fagperson med kommunikationsopgaver. Og du vil gerne bruge digitale værktøjer til at skærpe dine budskaber og få større gennemslagskraft i din kommunikation.
Dit udbytte
- Indblik i strategisk kommunikation på tværs af platforme
- Brug digitale teknologier, fx generativ AI, som en integreret del af dit kommunikationsarbejde
- Kortlæg og analysér interessenter, så du kan skabe målrettede indsatser
- Kombinér de medier og platforme, der bedst understøtter din strategi
- Anvend digitale teknologier, fx generativ AI, til tekstproduktion og visualisering
- Kritisk blik på digitale teknologier
Om undervisningen
Undervisningen veksler mellem oplæg, øvelser, casearbejde og vejledning. Du får løbende sparring og bliver en del af et engageret læringsrum, hvor teorier og metoder afprøves i praksis.
Modulet er certificeret til 15 ECTS på masterniveau med en afsluttende mundtlig eksamen baseret på en case fra din egen praksis. Alle deltagere, som gennemfører modulet, modtager et bevis.
Modulet udgør tredje del af Master i Professionel Kommunikation (MPK) og kan tages selvstændigt eller som en del af hele masteruddannelsen.
Vigtige datoer
Undervisning
- 28.-29. august: 2-dagsseminar
- 25.-26. september: 2-dagsseminar
- 23.-24. oktober: 2-dagsseminar
- 20.- 21. november: 2-dagsseminar
Eksamen
- 16. december: Eksamensaflevering
- 11., 12. og 13. januar 2027: Mundtlig eksamen
Om underviserne
På modulet møder du forskere og undervisere fra Roskilde Universitet med specialviden inden for strategisk kommunikation og digitale teknologier.
Ib T. Gulbrandsen, ph.d., lektor, Roskilde Universitet
Ib forsker og underviser i strategisk kommunikation og er en af forfatterne bag Strategizing Communication. Theory and Practice., modulets lærebog. Han leder SCAI-projektet, et femårigt forskningsprojekt om, hvordan kunstig intelligens påvirker kommunikationspraksisser. Og er en del af ledelsen af ADD-projektet, et tiårigt forskningsprojekt om, hvordan algoritmer og digitale data påvirker vores demokrati.
Henriette Bernhoff Lungholt, lektor, Roskilde Universitet
Henriette er en erfaren underviser og vejleder på Master i Professionel Kommunikation. Hun er specialiseret i strategisk og digital kommunikation, organisationskommunikation, digitale teknologier, målgrupper, kampagner og branding samt samfundsvidenskabelig metode. Desuden har hun skrevet flere bøger inden for bl.a. kommunikation og metodelære.
Mark Friis Hau, ph.d., adjunkt, Roskilde Universitet
Mark forsker i, hvordan generativ AI påvirker vidensarbejde, organisationer og professionel kommunikation. Han arbejder sammen med en bred vifte af virksomheder, arbejdsmarkedsparter og offentlige aktører om brugen af AI i praksis. I undervisningen lægger han vægt på konstruktive perspektiver, konkrete arbejdsformer og metodisk træning i AI i kommunikation. Han er desuden medforfatter til bogen "AI på Arbejde".
Kontakt
Har du spørgsmål til kursets indhold eller forløb, så er du altid velkommen til at kontakte os:
Studieleder Jonas Gabrielsen, tlf: 2324 3760
Koordinator Sine Dybdahl Madsen, tlf: 4674 3030
Ansøgning og optagelse
Klar til at søge ind?