Valgkamp og mediedækning: Minimalt fokus på flygtninge og indvandrere

Op gennem 00'erne var spørgsmålet om 'flygtninge og indvandrere' et stort tema i danske valgkampe. I 2019 vendte denne udvikling, og i valgkampen 2022 ligger emnet langt nede på listen over de emner, som medierne dækker mest. Det viser nye tal fra Roskilde Universitets Valgbarometer.
Flygtning

I valgkampen 2019 fyldte klima og miljø mere i medierne end tidligere, og spørgsmålet om flygtninge og indvandrere rykkede væsentligt ned på listen over de emner, som medierne omtaler. Det viser tal fra Roskilde Universitets valgbarometer, og ifølge forskerne bag projektet er denne udvikling fortsat i valgkampen 2022.

"Vi ser et meget klart skifte i den dagsorden, som er blevet sat i de seneste to valg," siger professor i Journalistik Mark Blach-Ørsten. "Allerede i 2019 så vi, at emnet 'flygtninge og indvandrere' fyldte mindre end forventet. Og denne udvikling er fortsat i denne valgkamp. Det emne, som partierne før flokkedes om, er nu bare det tredje mindst omtalte af de emner, vi holder øje med under valgkampen."

Mark Blach-Ørsten understreger, at flygtninge og indvandrere ikke er forsvundet fra dagsordenen, men blot har fået konkurrence fra en lang række andre emner, som medier, borgere og politikere vægter højere.

"Det interessante ved udviklingen er, at partierne næsten alle har fulgt med dette skifte i dagsordenen," siger Mads Kæmsgaard Eberholst, der er studielektor i Journalistik. "Det betyder, at partierne på højrefløjen næsten også alle sammen taler mere om sundhed og ældrepleje, end de gør om flygtninge og indvandrere. I vores analyse er det kun Pernille Vermund fra Nye Borgerlige, der er citeret mere i forbindelse med emnet 'flygtninge og indvandrere' end emnet 'sundhed'.

Emner i valgkampen 2022