Stort ombygningsprojekt skal give lyst og moderne studiemiljø

Folketingets Finansudvalg har godkendt ombygningen af det centrale campusområde på Roskilde Universitet, som kaldes Pergola-området. Det betyder genhusning og omkørsler i byggeperioden, men resultatet bliver besværet værd.
Byggeprojekt campus 2023
Den nye 'mellembygning' ved Pergolaen.

Finansudvalget har bevilget 430 mio. kr. til en omfattende ombygning og renovering af 8.705 kvadratmeter i pergola-området på Roskilde Universitet. Området er et centralt knudepunkt på campus bestående af 9 bygninger i to etager opført i 1970'erne, hvoraf 5 af bygningerne samt de tilstødende udendørsarealer bliver totalrenoveret.

Projektet er muliggjort ved hjælp af en pulje på i alt 750 mio. kr., som regeringen i 2015 afsatte til funktionel fornyelse, istandsættelse og vedligehold af danske universiteter. Midlerne skal sikre, at universiteternes forældede bygninger bliver bragt i moderne stand, uden at huslejen stiger uforholdsmæssigt meget.

Visionen med ombygningen af Pergola-området er at skabe et mere åbent og attraktivt studie- og forskningsmiljø, der understøtter projektarbejdet og andre forskellige undervisnings- og arbejdsmetoder på Roskilde Universitet. Helt konkret handler det dels om at styrke samlingsstederne i form af nye forbindelser og tilgængelige miljøer, og dels at sikre større sammenhængskraft mellem indendørs og udendørs aktiviteter bestående af et omfattende landskabs- og belægningsprojekt.

Gennemførelsen af projektet sker under den strategiske rammeaftale for totalentrepriser, hvor Bygningsstyrelsen varetager bygherrerollen med Hoffman som samarbejdspartner.

Campus i byggeperioden

Mens byggeriet står på, er der en række studerende, der skal midlertidigt genhuses.  Studerende og medarbejdere fra Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv flytter fra bygning 04, 05, 06 til bygning 21 og 22 nede ved søen. Studerende og medarbejdere fra Institut for Mennesker og Teknologi flytter fra bygning 08 og 10 til bygning 09.2 og bygning 44. Desuden flytter studerende og medarbejdere fra Global Humanities fra Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab til bygning 20.

Adgangsvejene på campus bliver også påvirket, når den centrale del af campus bliver indhegnet og omdannet til byggeplads. Så man skal forvente, at man i den kommende tid skal gå en lille omvej i forhold til den vej, man plejer at gå.

Selvom bygning 07, 09 og 11 ligger delvist inde på byggepladsen, er bygningerne stadig i brug under hele byggeperioden.

”Resultatet bliver virkelig og godt, og vi er sikre på, at det bliver alle besværlighederne værd. Men vi er også helt bevidste om, at det i perioder vil blive oplevet som en problematisk forstyrrelse i dagligdagen. Det kan ikke undgås, og vi håber på forståelse," siger vicedirektør for Økonomi og Campus, Stig Plougmand og fortsætter:

”Vi har en særlig udfordring i forhold til INM, hvor de har følsomt laboratorieudstyr kørende. De største udfordringer er her i opstartsfasen, hvor nedrivning er en stor del af arbejdet. Vi forsøger efter bedste evne at minimere generne med planlægning og konkrete foranstaltninger.”

Byggepladsen bliver etableret fra weekenden d. 16.-17. december, og entreprenøren starter nedrivningen umiddelbart herefter. Byggeriet forventes at stå færdigt i 2026.

Find vej på campus under ombygningen.

Læs mere om byggeprojektet her.