RUC-forskere vinder begge forskningspriser fra Dansk Magisterforening

Professor (MSO) Kristine Niss og professor Lasse Horne Kjældgaard fra Roskilde Universitet modtager Dansk Magisterforenings to forskningspriser for 2018.
Indgang til Roskilde Universitet
Foto: Tuala Hjarnø

Dansk Magisterforening uddeler hvert år to forskningspriser som anerkendelse af en fremragende forskningsindsats.

Prisen for naturvidenskab og teknologi går til professor (MSO) Kristine Niss fra Institut for Naturvidenskab og Miljø, og prisen for samfundsvidenskab og humaniora går til Lasse Horne Kjældgaard fra Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab. Med hver pris følger 50.000 kroner.

”Det er meget glædeligt, at Kristine Niss og Lasse Horne Kjældgaard modtager forskningspriser fra Danmarks Magisterforening – på to meget forskellige forskningsområder. Det er to særdeles dygtige forskere, som formår både at forske på allerhøjeste niveau og dele deres indsigter med andre,” siger prorektor Peter Kjær.

Ud over anerkendelsen af en fremragende forskningsindsats tager priskomiteen med i betragtning, at forskerne har formidlet deres forskning til den brede offentlighed, har arbejdet utraditionelt og på tværs af discipliner.

Læs om de enkelte priser til professor (MSO) Kristine Niss og professor Lasse Horne Kjældgaard.

Fakta:
Dansk Magisterforenings uafhængige priskomité består af følgende seks medlemmer:
Peter Harder, professor, Københavns Universitet (formand)
Katja Sønder Tuxen, programmedarbejder, Danmarks Radio
Anne Knudsen, tidligere chefredaktør, Weekendavisen