Litteraturprofessor fra RUC vinder DM’s forskningspris for sit banebrydende forskningsarbejde

Dansk Magisterforenings forskningspris inden for humaniora 2018 går til Lasse Horne Kjældgaard, professor og forskningsleder på Roskilde Universitet. RUC rydder således bordet ved DM's årlige uddeling af forskningspriser.
Lasse Horne
Lasse Horne Kjældgaard. Pressefoto.

Villy Sørensen, Anders Bodelsen og Klaus Rifbjerg var med til at diskutere og forme det, vi i dag kender som velfærdsstaten. I dag lytter politikerne ikke på samme måde til forfatterne. Sådan lyder hovedkonklusionen i Lasse Horne Kjældgaards doktorafhandling og efterfølgende bog 'Meningen med velfærdsstaten. Da litteraturen tog ordet - og politikerne lyttede', som har høstet stor anerkendelse og massiv medieomtale i 2018. I dag tildeles RUC-professoren DM's forskningspris inden for humaniora.

"Jeg er meget beæret over at modtage denne kollegiale anerkendelse, ikke mindst på mit fags vegne. For mig er det vigtigt at bedrive og formidle litteraturforskning, som mange andre end fagfæller kan forstå og få glæde af. Litteraturen er en fantastisk rig kilde til at forstå nogle af de største og sværeste problemer både i fællesskabernes og den enkeltes liv, og derfor synes jeg, at det er vigtigt, at vi forsker i den og fortæller om den med store perspektiver for øje," siger Lasse Horne Kjældgaard, som modtager prisen for sit "banebrydende forskningsarbejde i dansk litteratur- og kulturhistorie".

I begrundelsen for tildelingen af prisen lyder det bl.a.:

"Lasse Horne Kjældgaard har ydet en pionerindsats inden for forskningen i velfærdsstat og litteratur, et helt nyt forskningsfelt. Dermed har han sat fokus på et centralt tema i forholdet mellem kultur og samfund, nemlig meningen med velfærdsstaten (...) Gennem en række artikler har han åbnet manges øjne for velfærdsstatens karakter af at være et politisk og socialt eksperiment og for fiktionens rolle i eksperimentet."

Læs mere på Dansk Magisterforenings hjemmeside og i Magisterbladet.

Fakta:
DM uddeler hvert år to forskningspriser. Forskningspriserne går i år til to forskere fra RUC: litteraturprofessor Lasse Horne Kjældgaard og professor (MSO) i eksperimentalfysik Kristine Niss. Med prisen følger 50.000 kr.

Den uafhængige bedømmelseskomité består af:

·         Peter Harder, professor, Københavns Universitet (formand)
·         Katja Sønder Tuxen, programmedarbejder, Danmarks Radio
·         Anne Knudsen, tidligere chefredaktør, Weekendavisen
·         Anja Cetti Andersen, lektor, Dark Cosmology Centre, Københavns Universitet
·         Susanne Ørum Foss, ledelseskonsulent, Metropol