RUC-professor i eksperimentalfysik modtager DM’s forskningspris 2018

Dansk Magisterforenings forskningspris for naturvidenskab 2018 går til eksperimentalfysiker Kristine Niss, professor (MSO) på Roskilde Universitet.
Kristine Niss - Fotograf Ken Hermann, Danmarks Frie Forskningsfond
Kristine Niss. Foto: Danmarks Frie Forskningsfond/Ken Hermann

Kristine Niss modtager prisen for sin forskning i såkaldte seje væsker, og hvordan de kan forandre sig ved forskellige tryk og temperaturer. Mange stoffer, fx glas og plastik, opfører sig som seje væsker og er hårde, når de deformeres pludseligt, men bliver mere flydende efter nogen tid, hvis man fortsætter kraftpåvirkningen på dem. Det er derfor vigtigt at kunne måle et stofs egenskaber over mange forskellige tidsskalaer, fra timer og sekunder over millisekunder helt ned til ufatteligt korte tidsrum - såkaldte pico-sekunder.

En anerkendelse af unik grundforskning

"Jeg er meget glad og beæret over at have vundet DM's forskningspris. Prisen sætter fokus på betydningen af viden i samfundet og belønner samtidig grundforskning. Viden er netop ikke noget statisk, men noget der eksisterer, fordi vi som mennesker bliver ved med at gå til grænsen og er kritiske over for det, vi ved i dag. Det er essensen af grundforskning, og som gode forskere bliver vi forhåbentligt også bedre undervisere, som kan uddanne kandidater, der selv er nysgerrige og kritiske", siger Kristine Niss.

Kristine Niss' forskning har ført til flere videnskabelige gennembrud. Bl.a. i foråret 2018, da hun publicerede en forskningsartikel i tidsskriftet Nature Communication, som for første gang viser, at fasediagrammet for visse væsker de facto er én-dimensionalt. Resultatet fik få uger efter en grundig omtale i Science, som bl.a. skrev "This finding dramatically simplifies the theory that describes these fluids".

"For mig er det en særlig motivation og anerkendelse, at priskomitéen bag DM's forskningspris fremhæver netop de videnskabelige publikationer, jeg selv er allermest stolt af. Derfor vil jeg også understrege, at arbejdet er lavet i samarbejde med min forskningsgruppe på RUC og internationale kollegaer. Det er ligesom langt det meste af den internationale fysikforskning et resultat af velfungerende gruppearbejde," siger Kristine Niss.

Læs mere på Dansk Magisterforenings hjemmeside og i Magisterbladet.

Fakta:

DM uddeler hvert år to forskningspriser. Forskningspriserne går i år til to forskere fra RUC: professor (MSO) i eksperimentalfysik Kristine Niss og litteraturprofessor Lasse Horne Kjældgaard. Med prisen følger 50.000 kr.

Den uafhængige bedømmelseskomité består af:
• Peter Harder, professor, Københavns Universitet (formand)
• Katja Sønder Tuxen, programmedarbejder, Danmarks Radio
• Anne Knudsen, tidligere chefredaktør, Weekendavisen