Roskilde Universitet, TV2 og Infomedia følger mediernes dækning af valgkampen

Forskere fra Roskilde Universitet undersøger, hvordan valget fylder i pressen og på sociale medier i et fælles forsknings- og formidlingsprojekt med TV 2 og Infomedia.
Forskere fra Journalistik på Roskilde Universitet
Mads Kæmsgaard Eberholst, studielektor, og Mark Blach-Ørsten, professor. Foto af Mads Folmer, Roskilde Universitet.

Vil sundhed og økonomi udfordre klima i valgdækningen? Kan de nye partier sætte dagsordenen? Hvilke politikere har mere succes på sociale medier end i traditionelle medier? Det er nogle af de spørgsmål, forskere fra Roskilde Universitet søger at finde svar på i projektet.

Professor Mark Blach-Ørsten og studielektor Mads Kæmsgaard Eberholst fra Journalistik på Roskilde Universitet skal undersøge dækningen af folketingsvalgkampen 2022 i både traditionelle nyhedsmedier og på sociale medier. Projektet foregår i samarbejde med TV 2 og med assistance fra Infomedia i forhold til indsamlingen af medieindhold.

"Vi glæder os meget til at komme i gang med projektet. Alle målinger indtil videre tyder på et utroligt tæt løb mellem rød og blå blok. Samtidig er der en række nye partier, hvor især Danmarks-demokraterne og Moderaterne bliver spændende at følge," siger Mark Blach-Ørsten, der er professor i Journalistik.

"Vi vil undervejs sammenligne valgdækningen med valget i 2019, og det bliver især spændende, når det drejer sig om de emner og temaer, der kommer til at fylde denne gang. I 2019 stod klimaet øverst på dagsordenen, men dette billede har ændret sig, så både spørgsmål om sundhed og forsvar er mere aktuelle i 2022 end i 2019," siger Mads Kæmsgaard Eberholst, der er studielektor på Journalistik.

De to forskere vil i løbet af valgkampen levere løbende analyser til TV 2, ligesom de vil dele data på Roskilde Universitets valgside og på sociale medier.

Projektet løber frem til valgets afholdelse. Herefter vil forskerne bearbejde alle de indsamlede data til en eller flere videnskabelige artikler.