Roskilde Universitet byder velkommen til 25 procent flere nye studerende

1574 unge har fået tilbudt en plads på Roskilde Universitets bacheloruddannelser, og det er 25 procent flere end sidste år. På tre engelsksprogede uddannelser optages der i år flere studerende end nogensinde.
Studiestart 2023 studerende ved basketballbanen

Natten til torsdag den 28. juli 2023 har landets uddannelsessøgende fået at vide, om de er blevet optaget på en videregående uddannelse.

Roskilde Universitet tilbyder 1574 nye studerende en plads på universitetets syv forskellige bacheloruddannelser. Det er 317 flere end sidste år og er den største relative stigning blandt alle landets universiteter.

LÆS OGSÅ: Markant stigning i ansøgninger til RUC

"Vi glæder os over den store fremgang i antallet af studerende, og vi ser frem til at byde alle nye studerende velkommen på Roskilde Universitet. Her vil de lære at arbejde problemorienteret og analytisk og samarbejde om at skabe viden og resultater til gavn for samfundet. Vores studerende samarbejder for eksempel ofte med virksomheder og kommuner i Region Sjælland, fordi praktik og projektsamarbejde styrker deres kompetencer og evne til at arbejde tværfagligt i komplekse sammenhænge,” siger rektor Hanne Leth Andersen.

Største antal optagne studerende nogensinde

På tre af universitets bacheloruddannelser bliver der i år optaget flere studerende end nogensinde før. Det drejer sig om Global Humanities, den internationale naturvidenskabelige bachelor og den internationale samfundsvidenskabelige bachelor. På den humanistiske bachelor er der det højeste optag siden 2018.

”Vores uddannelser giver de studerende kompetencer til at bidrage til at håndtere nogle af de store samfundsudfordringer, vi står over for i disse år. Det drejer sig ikke mindst om den grønne omstilling, den rivende digitale udvikling og de voldsomme konflikter, vi ser både i Europa og globalt. Jeg tror, at vores uddannelsesmodel med det problem- og løsningsorienterede fokus er attraktiv for de unge og en af forklaringerne på, at vi oplever så markant en øget interesse blandt de studerende i år,” siger rektor Hanne Leth Andersen.

Ansøg om restpladser

For de studerende, der ikke blev optaget på deres drømmeuddannelse i første runde, er der en ekstra chance. I anden optagelsesrunde bliver der udbudt ledige pladser på følgende af Roskilde Universitets bacheloruddannelser:

• Humanistisk-Teknologiske Bachelor
  • Naturvidenskabelig Bachelor
  • Samfundsvidenskabelige Bachelor

Der er ansøgningsfrist 6. august. Læs mere og ansøg om restpladser her:

Ledige pladser på bacheloruddannelserne