Markant stigning i ansøgninger til Roskilde Universitet

28 procent flere unge har søgt ind på Roskilde Universitet, viser opgørelse fra Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Studerende trappe 2023

Roskilde Universitet har i år modtaget 1580 1. prioritetsansøgninger, hvilket er 28 procent flere ansøgninger end sidste år. Det viser tal fra Uddannelses- og Forskningsministeriet, der i dag har offentliggjort ansøgertallene for de danske uddannelsesinstitutioner.

RUC er dermed det danske universitet med den største relative fremgang fulgt af Copenhagen Business School med 16 procent.

LÆS OGSÅ: RUC byder velkommen til 25 procent flere studerende

”Det er virkelig positivt, at flere unge har valgt at søge ind på vores uddannelser. De kan se frem til at blive en del af et visionært universitet, som ruster dem til fremtidens udfordringer på både arbejdsmarkedet og i samfundet generelt,” siger Hanne Leth Andersen, rektor på Roskilde Universitet.

Og hun fortsætter:

”I 2022 gennemførte RUC en omfattende reform, hvor vi gik fra 170 kombinationsmuligheder til 28 kandidatuddannelser. Det har været med til at skærpe profilen for vores uddannelser, så de unge kan se sig selv i vores tilbud,” siger hun.

Ifølge ministeriet har i alt 84.073 personer søgt ind på en videregående uddannelse i 2023. På landsplan er det er en stigning på 5 procent i forhold til 2022.

Den 28. juli får alle svar på deres ansøgninger.

Mere information

For yderligere information kontakt presse- og kommunikationsrådgiver Martin Ellermann på 2883 0900 eller ellermann@ruc.dk.