Rektor til ny minister: Husk forskningens vigtige betydning for jeres mål. Og glem ikke de studerendes trivsel

Ingeniører og humanister skal samarbejde om at udarbejde fremtidens robotter, som har menneskets behov og fremtid i fokus. Ligesom den bæredygtige omstilling fordrer samspil mellem erhvervsliv og forskning. Sådan lyder det bl.a. fra RUC's rektor i et debatindlæg i Politiken henvendt til Christina Egelund (M).
Hanne Leth Andersen
Hanne Leth Andersen er rektor på Roskilde Universitet og professor i universitetspædagogik.

Dette debatindlæg har været bragt i Politiken d. 17. dec. 2022.

Kære nye minister for uddannelse og forskning. Du overtager ansvaret for et af de politiske områder, som virkelig sætter retning for fremtiden.

Jeg hæfter mig ved, at forskningen ikke ser ud til at fylde meget i det nye regeringsgrundlag. Til gengæld vil I skære 1 år af halvdelen af kandidatuddannelserne; heldigvis er universiteterne denne gang inviteret med rundt om bordet.

Du står over for en vanskelig opgave med mange interessenter. Her er fire ønsker til dig:

• Husk at prioritere og investere i forskningen. Der står ikke ret meget konkret om forskning i regeringsgrundlaget, men rigtig meget af det, I som regering gerne vil, forudsætter solid viden og forskning for at kunne komme i mål. Det gælder fx inden for bæredygtig omstilling, digitalisering, sundhed og udviklingen af den offentlige sektor.  Holdbare og velfungerende løsninger for borgerne på alle disse områder kræver samspil mellem erhvervsliv, offentlige institutioner og forskning.

• Tænk jer godt om og lyt til de seriøse, bekymrede røster, der er. Planen om at beskære halvdelen af kandidatuddannelserne med et år er bekymrende. Det er en voldsom og gennemgribende forandring, der lægges op til, og den har vidtrækkende konsekvenser for kvaliteten af uddannelserne, hvis den gennemføres – det er et eksperiment som kan koste dyrt for den enkelte studerende, og som skaber uklarhed i forhold til om en dansk kandidatgrad er lige så værdifuld som en norsk eller tysk. Også erhvervslivet er bekymret for, at de ikke længere vil kunne få den veluddannede arbejdskraft de har brug for inden for Danmarks grænser.

• Husk værdien af humaniora og samfundsvidenskab. Samfundet har brug for alle fagligheder. Ingeniører og humanister skal samarbejde om at udarbejde fremtidens robotter, som har menneskets behov og fremtid i fokus. Samfundsvidenskab og humaniora skal bidrage til forskningen i kunstig intelligens; ligesom samfundet har brug for dataloger med psykologisk indsigt, for blot at nævne nogle få eksempler. Naturvidenskab er centralt, men de andre videnskabelige grene er lige så vigtige for at udvikle et helt og sammenhængende samfund med indsigt og adfærd der understøtter klodens balancer.

• Husk de studerendes trivsel. Mange synes det er svært at være ung i dag – også på universiteterne. Det går den forkerte vej med den mentale trivsel. For meget har for længe handlet om, hvem der får det højeste snit gymnasiet, hvem der præsterer bedst – og for lidt om at være menneske med engagement og nysgerrighed. Vi skal understøtte lysten til at samarbejde i stedet for at skabe incitament til at holde sin viden for sig selv. Forskning i området kan bidrage til at vende feltet, men der er også brug for konkrete tiltag og gode rammer nu og her. Fx viser forskning, at der findes en række muligheder for fleksibilitet og dispensationer i uddannelsessystemet, men at reglerne er blevet mere komplicerede og vanskelige at gennemskue for de studerende.

Læs også: 'Vi skal blive ved med at være modige og gøre en forskel i samfundet

For yderligere information kontakt rektor Hanne Leth Andersen, rektor@ruc.dk