| Forskningsnyt

Klimavenlig asfalt udviklet med forskere fra RUC skal udrulles på alle statsveje

Regeringen vil fra 2020 udrulle klimavenlig asfalt på alle strækninger af statsvejnettet, som står til at skulle have ny belægning, hvis et igangværende pilotprojekt bekræfter de forventede effekter og holdbarheden af asfalten. Asfalten er udviklet siden 2011 i to forskningsprojekter ledet af Jeppe Dyre, som er professor i fysik på Roskilde Universitet.

Klimavenlig asfalt mindsker rullemodstanden mellem dæk og asfalt og forventes dermed både at mindske vejstøjen og reducere bilisternes brændstofforbrug, så udledningen af CO2 bliver nedsat.

”Den specialblandede asfalt vil være en stor gevinst for borgere og virksomheder, som tilsammen forventes at spare ca. 40 mio. kr. i brændstof for hver million kroner, der investeres i den nye belægning. Samtidig vil trafikstøjen blive reduceret, og så vil der være store klimagevinster at hente ved at nedbringe CO2-udledningen fra vejtrafikken. Ved at skifte til klimavenlig asfalt ser vi altså ud til at kunne opnå en stor effekt med en relativ lille investering,” udtaler transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen i en pressemeddelelse udsendt af Transport- Bygnings- og Boligministeriet.

Læs også: 40 millioner til projekt om simple og komplekse stoffer

Den specifikke asfalt er udviklet af Vejdirektoratet og NCC i forbindelse med COOEE- og ROSE-projekterne ledet af professor i fysik på Roskilde Universitet Jeppe Dyre, mens RUC har stået for den grundforskningsmæssige del af projekterne. Vejdirektoratet tester i øjeblikket den klimavenlige asfalt på i alt 50 km vejstrækninger flere steder i landet for at undersøge holdbarheden, slidstyrken og køreegenskaberne. Indtil videre er resultaterne af forsøget lovende, og hvis forventningerne holder, vil regeringen fra 2020 lægge klimavenlig asfalt på alle statsveje i takt med, at belægningen skal fornyes.

Kristine Niss Jeppe Dyre
Professor (mso) i fysik Kristine Niss og professor i fysik Jeppe Dyre fra Institut for Naturvidenskab og Miljø. Aktivfoto af Uffe Weng.