Workshops på HumTek
På workshoppene tilegner du dig praktiske designværktøjer og designmetoder, som du kan anvende i projektarbejdet. Workshoppen afsluttes med en fælles "Showtime", hvor alle studerende præsenterer deres resultater.
Her kan du se eksempler på workshops der har været afholdt på 1. år. Se det aktuelle udbud af workshops på study.ruc.dk.
From noob to programming-master in 10 days
Gang på gang oplever vi, hvor frustrerende det er at lære at programmere. Det er som at holde en glat ål imellem hænderne. Man får lidt fat, men mister hurtigt grebet, fordi begreberne ikke sidder helt under huden. Ambitionen med denne workshop er at lære ALLE deltagere at programmere på 10 dage. Det bliver et intensivt forløb.
Prototyping the future - digital production
På denne workshop lærer du at arbejde med Computer Aided Design til 3D print, laserskæring og CNC fræsning. For at kunne løse de udfordringer verden står over for, har vi bruge for forestillinger, artefakter og fortællinger som inspirerer udvikling i en bæredygtig og ansvarlig retning. I workshoppen skal du derfor udvikle prototyper for fremtiden, som skal hjælpe os med at forestille og forstå tiden der kommer, stille kritiske spørgsmål og muliggøre samtaler om paradigmeskift. Vi arbejder med metoder og teorier fra Futures Studies og Design Future.
The unbuilt city
Vi tager udgangspunkt i byen lige uden for vinduerne og City Engine, som er et program udviklet til at generere 3D-visualiseringer af byer og byrum. City Engine kan dels bruges til visualisering af eksisterende og projekteret byrumsdesign, dels til generering af hele virtuelle verdner, til brug i film og spil.
Design af fremtidens energisystem
Workshoppen omhandler klima- og energiplanlægning, og introducerer til begreber og metoder til arbejdet med design og udvikling af energisystem og handleplaner for et CO2-neuralt samfund. Du lærer at designe og konstruere et energisystem på baggrund af CO2-emissioner, nettab og betydningen af ændringer af input i systemet, som tilsammen giver indsigt i sammenhængen i systemet i en konkret case, hvor vi udvikler et energisystem, der gør kommunen i stand til at reducere sin drivhusgasudledning og opnå sit klimamål.
Design med andre arter
Mennesket er ikke den eneste art på planeten Jorden, men vores livsudfoldelse har skabt udfordringer for andre med-beboere på planeten. Vi designer med andre arter for at udvikle bæredygtige levesteder for sameksistensen mellem planter og dyr (og mennesker). Vi kortlægger biologisk mangfoldighed og artsrigdom omkring campus og giver dig indblik i diskussioner om naturens rettigheder. Vi levendegør og vælger de arter, vi gerne vil designe for og med. Du lærer design redskaber som kortlægning, research og co-design.
Sound as a creative process
Denne praktiske workshop giver studerende en grundlæggende forståelse for, hvordan lydskabelse er en kreativ proces. Det dækker både værktøjerne til at lytte og optage i forskellige miljøer (studie, offentlige rum, by- og naturmiljøer), og hvordan man producerer et lydværk, der er repræsentativt for denne proces, som en podcast-episode, en lydvandring komposition, en films lydspor eller en multikanal lydinstallation.
Poetiske maskiner
Vi udforsker, hvordan teknologiske systemer kan bidrage til at inspirere vores fantasi og de mere poetiske sider af menneskelig interaktion. Det vil sige robotter og interaktive installationer som åbner for interaktive oplevelser. Igennem designøvelser og teknologi-introduktioner eksperimenterer vi med, hvordan vi oplever interaktion med teknologier. Du lærer at designe fysiske prototyper, som muliggør evaluering og iteration af designet. Vi producerer en samling af interaktive værker, der præsenteres til Showtime den sidste dag.
Urban tech - krop og emotion i bydesign
"Urban Tech” er teknologibaseret vidensproduktion om byer og bygninger. Gennem workshoppen får du indsigt og kompetencer til at afprøve menneskers oplevelse af steder og menneskers oplevelse af omgivelsernes sansemæssige, fysiske og emotionelle påvirkninger samt af bevægelser og adfærd i tid og rum. Du lærer at anvende eye-tracking udstyr, GSR (galvanic skin response) og HRV (hjerterytmevariabilitet) koblet til kvalitative metoder.
Sundhedsdesign
Vi skal undersøge, hvordan data producerer følelser, og hvordan følelser producerer data. På workshoppen bliver du introduceret til etnografiske metoder, som du skal bruge til at indsamle empirisk materiale om menneskers oplevelse af data og de følelser, data producerer i sundhedsfeltet. På baggrund af empirisk materiale skal vi sammen lave en udstilling for studerende og medarbejdere på Roskilde Universitet, som viser de mange forskellige måder hvorpå følelser og data er tæt forbundet i sundhedsfeltet og i samfundet generelt.