Forskningscenter > Center for Daginstitutionsforskning > Nyhed

Vurderingen af skoleparathed er under forandring

NY BOG: Parate Børn

Seks forskere fra Center for Daginstitutionsforskning viser i bogen Parate Børn, at det stadig er barnets sociale kompetencer, der afgør om det er skoleparat. Definitionen af de sociale evner har imidlertid ændret sig i takt med, at forberedelse til skolestart er kommet til at spille en større rolle.
Parate børn, bogforside

Nu skal det sociale kultiveres frem

”Tidligere mente man, at det sociale kom af sig selv. I dag er det noget, der skal læres, man kan ligefrem tale om, at det sociale skal kultiveres frem af pædagogerne”, fortæller forskerne bag undersøgelsen.

De fortsætter: ”Børns parathed er blevet knyttet til børnenes individuelle sociale kompetencer. Samtidig er råderummet blevet meget smalt. Børnene skal hverken være for stille eller for vilde, for sensitive eller for robuste, for nørdede eller for legende. Barnet skal være afbalanceret! Det gør også, at det måske er blevet for nemt at ty til diagnoser som ADHD eller autisme, så snart et barn træder lidt ved siden af”

”På den anden side er diagnoserne blevet en nødvendighed for de børn, der faktisk har brug for hjælp med det sociale. For uden diagnoser, ingen penge og dermed ingen ekstra ressourcer”

Parate Børn – forestillinger og praksis i mødet mellem familie og daginstitution er skrevet af forskerne Dil Bach, Karen Ida Dannesboe, Bjørg Kjær, Niels Kryger fra DPU, Aarhus Universitet, samt Tomas Ellegaard og Allan Westerling fra Roskilde Universitet

Bogen er udgivet af Forlaget Frydenlund