Forskningsprojekt > Universal Aspirations vs. Geopolitical Divides: Imagining the World as a “Post-Millennial” in the SDG Era > Nyhed

Velkommen til Postdocs Tirza van Bruggen og Conrad John Masabo

Velkommen til Tirza van Bruggen og Conrad John Masabo, der er startet som postdocs på forskningsprojektet ‘Universal Aspirations vs. Geopolitical Divides: Imagining the World as a “Post-Millennial” in the SDG Era’. Projektet undersøger, hvordan unge i Tanzania og Danmark opfatter deres ansvar, udfordringer og muligheder for at engagere sig i bæredygtighed og udvikling i en verden præget af forestillinger om fælles globale problemstillinger og fortsat global ulighed.
Picture of the three project team members
Fra venstre mod højre: Tirza, Conrad og Mette

Tirza van Bruggen og Conrad John Masabo – Nye postdocs på forskningsprojektet

Velkommen til Tirza van Bruggen og Conrad John Masabo, der er startet som postdocs på Mette Fog Olwigs forskningsprojekt ‘Universal Aspirations vs. Geopolitical Divides: Imagining the World as a “Post-Millennial” in the SDG Era’. Projektet undersøger, hvordan unge i Tanzania og Danmark opfatter deres ansvar, udfordringer og muligheder for at engagere sig i verden politisk, økonomisk og socialt med fokus på bæredygtighed og udvikling.

Unge fra hele verden konfronteres i dag med udfordringer, der går på tværs af landegrænser – for eksempel klimaændringer. Sådanne udfordringer betegnes ofte som globale og FNs Verdensmål lægger op til, at de skal løses gennem globale partnerskaber. I tråd med denne forestilling om globale partnerskaber har unge over hele verden allerede mobiliseret sig til klimakamp gennem koordinerede aktioner som skolestrejke for klimaet. Men i modsætning til ideen om ligestillede globale partnerskaber har disse unge meget forskellige lokale levevilkår på grund af sociale og økonomiske uligheder. Dette projekt fokuserer på unge, der er optaget af at finde løsninger på globale udfordringer, men lever i områder af verden med vidt forskellige livsbetingelser. Konkret vil projektet se på hvorledes unge i Tanzania og Danmark forholder sig til modsætningsforholdet mellem universelle aspirationer, der bygger på forestillinger om globale løsninger og lige partnerskaber, og geopolitiske skel der formes af hierarkier og ulige magtforhold.

Siden de to postdocs er startet på projektet i begyndelsen af maj, har projektteamet fokuseret på at forberede sig til det kommende feltarbejde, der består af tre selvstændige delprojekter.

Mette skal lave feltarbejde blandt unge professionelle fra Tanzania og Danmark, der arbejder med bæredygtighed og udvikling i praksis gennem deres (frivillige) arbejde/praktik eller lignende. Hun vil særligt se på, hvordan de opfatter deres muligheder for at påvirke bæredygtighed og udvikling lokalt og globalt. Som principal investigator for projektet bygger Mette på sit tidligere engagement i store forskningsprojekter vedrørende bæredygtig udvikling, sin feltarbejdserfaring i Tanzania, Vietnam, Denmark, USA og Ghana og sin faglige baggrund i geografi og udviklingsstudier.

Tirzas feltarbejde finder sted blandt universitetsstuderende i Danmark og Tanzania, der læser udviklingsstudier, og skal udforske, hvilke bæredygtigheds- og udviklingsproblemstillinger de opfatter som de vigtigste – både lokalt og internationalt. Hun er særligt interesseret i, hvordan de forestiller sig deres nuværende og fremtidige rolle som ”verdensborgere”, der kan effektuere bæredygtige forandringer i en mere og mere forbundet, men stadig hierarkisk verden. Tirza trækker på sine feltarbejdserfaringer i Indonesien og studier i antropologi, udvikling og internationale relationer.

Conrads projekt fokuserer på gymnasieelever i Tanzania og Danmark, der interesserer sig for bæredygtig udvikling, særligt klimaændringer, og hvordan de ser deres ansvar og mulighed ift. at optage en fremtidig rolle i at fremme bæredygtig udvikling både lokalt og internationalt. Conrads projekt bygger på hans baggrund i pædagogik, statskundskab, forvaltning og regionale integrationsstudier, barndomsstudier samt forvaltning og internationale relationer, såvel som hans tidligere forskning i Tanzania omkring sociale og politiske strukturer. I sit feltarbejde vil han undersøge, hvordan skolen påvirker unges forståelser og aktivisme, og hvilken betydning deres generationelle position som unge har for deres klimaaktivisme og aspirationer ift. international udvikling.

Projektet ‘Universal Aspirations vs. Geopolitical Divides: Imagining the World as a “Post-Millennial” in the SDG Era’ er finansieret af Danmarks Frie Forskningsfond (DFF) under Sapere Aude programmet and løber indtil slut juni 2027. For mere information, se vores projekthjemmeside.