Undervisningsportfolio
Formål
Roskilde Universitet ønsker at tiltrække højtkvalificerede undervisere, som er engagerede i universitetsundervisning såvel som forskning. Derfor skal ansøgere til akademiske stillinger, der indebærer undervisning, udarbejde en undervisningsportfolio. Undervisningsportfolien skal give bedømmerne et klart billede af dine a) erfaringer og b) kompetencer inden for universitetsundervisning.
Hvad indeholder en undervisningsportfolio?
På Roskilde Universitet er en undervisningsportfolio en samling af materialer, der illustrerer ansøgerens styrker, faglige udvikling og resultater som universitetsunderviser. Det er en dækkende samling af dokumenter, der fremstiller en velfunderet beskrivelse af ansøgerens undervisningsfærdigheder, undervisningskvalifikationer og faglige udvikling over tid. Undervisningsportfolien skal forholde sig til de særlige fordele og udfordringer, der er forbundet med at arbejde med undervisning på et universitet, der er organiseret omkring problemorienteret projektbaseret læring.
Undervisningsportfolien på Roskilde Universitet er baseret på fire hovedelementer:
- Pædagogisk Profil—I denne del af portfolien skal du beskrive dine akademiske mål i relation til kursusundervisning, projektvejledning og andre vejledningsaktiviteter, samt beskrive, hvordan du arbejder med disse mål i din undervisnings- og vejledningspraksis.
- Perspektiver på undersøgelsesbaseret eller samarbejdsbaseret pædagogik—I denne del skal du give en kort refleksion over din brug af/interesse i potentialet i undersøgelsesbaserede eller samarbejdsbaserede pædagogikker, som er en del af RUC's pædagogiske tilgang.
- Refleksioner over et pædagogisk emne (case study) —I denne del skal du præsentere en kritisk refleksion over en pædagogisk udfordring. Refleksionen skal demonstrere dine kompetencer til at identificere og respondere på pædagogiske udfordringer inden for din egen praksis.
- Undervisnings-CV—Portfolioen skal inkludere et undervisnings-CV, der giver et overblik over dit aktuelle undervisnings- og vejledningsansvar, din pædagogiske kompetenceudvikling og ledelse, dit samarbejde med kolleger og studerende samt dine tidligere eller nuværende undervisningsopgaver.
Du skal anvende guiden ved sammensætning af din undervisningsportfolio. Portfolien må ikke overstige 6 sider (se guiden for sidetalsbegrænsninger for hvert element). Supplerende materialer kan vedlægges efter behov, men den fulde uploadede portfolio med bilag må ikke overstige 12 sider.
Sprog
Sproget anvendt i undervisningsportfolien skal være det samme som sproget i jobannoncen. Ved danske opslag, kan ansøgere med et andet modersmål end dansk dog vælge at skrive deres undervisningsportfolio på engelsk, uanset specifikationerne i jobannoncen.
Brug af undervisningsportfolios
Undervisningsportfolios anvendes ved besættelse af alle stillingskategorier beskrevet i stillingsstrukturen, hvor den konkrete stilling indebærer undervisning.
Bedømmelsesudvalget
Undervisningsportfolioen skal indgå i den samlede bedømmelse af ansøgere:
- Bedømmelsesudvalget skal afgive en bedømmelse af ansøgeres undervisningskvalifikationer.
- Bedømmelsesudvalgets indstilling skal indeholde en beskrivelse af ansøgeres undervisningsmæssige kvalifikationer med udgangspunkt i de fremsendte undervisningsportfolios.
Bedømmelsen foretages på baggrund af det konkrete stillingsopslag og bør tilpasses den givne stillings indhold og niveau.
Ansættelsesudvalg
Ansøgeres pædagogiske kvalifikationer skal indgå i ansættelsessamtaler. Hvis ansættelsesudvalget på baggrund af en samlet vurdering ønsker at ansætte en person, som har en begrænset undervisningserfaring, skal der i forbindelse med ansættelsen udarbejdes en plan for den pædagogiske opkvalificering.