Forskningscenter > PandemiX Center > Nyhed

Undervisningspakke – Epidemier og matematiske modeller

Materialet er udviklet i samarbejde mellem forskere fra RUC og lærere fra STX og HTX således, at det er den nyeste forskning, der ligger til grund - og så det passer ind i læreplanen for matematik. Du kan finde andre undervisningspakker i Roskilde Universitets tilbud til gymnasier.

Find hele undervisningspakken og dens indhold her.

Store udbrud af smitsomme sygdomme, der spreder sig fra menneske til menneske, såkaldte epidemier, har flere gange i historien haft stor betydning for vores samfund. Fra udbrud af børnesygdomme som mæslinger, til verdensomspændende pandemier som Den Spanske Syge i 1918 eller senest COVID-19 pandemien. For at undgå og begrænse spredning af den slags smitsomme sygdomme, har man i meget stor udstrækning fået hjælp fra matematiske modeller.

I PandemiX centeret på Roskilde Universitet, arbejder en bred vifte af forskere fra forskellige områder sammen, med det mål at forstå historiske epidemier og være bedre forberedt på fremtidige sygdomme. I denne undervisningspakke arbejder vi med, hvordan matematiske modeller kan bruges til både at forstå historiske data og til at forudsige udviklingen af en pandemi som COVID-19.