Undervisning på Master i Social Bæredygtighed
Studiet
Master i Socialt Entreprenørskab er en 2-årig deltidsuddannelse med 4 moduler. Hvert modul varer et halvt år og er tilrettelagt, så du kan følge studierne ved siden af dit arbejds- og familieliv. Hvis du ikke ønsker den fulde masteruddannelse, kan du på modul 1, 2 og 3 vælge at følge enkelte, udvalgte kurser.
Uddannelsen svarer til 60 ECTS-point, og i gennemsnit skal du regne med at bruge 15 timer om ugen på uddannelsen, afhængig af ambitioner, erfaringer og studievilkår. Nogle uger vil det være mindre, andre vil det være mere. Erfaringerne siger, at tidsforbruget i forbindelse med færdiggørelse af projekter og opgaver er forholdsmæssigt stort.
Undervisningen kombinerer forskningsbaserede indlæg med aktuelle praksiserfaringer og arbejde med problemstillinger fra egen arbejdsplads.
Undervisningssproget er dansk og engelsk.
Seminarer
Et modul omfatter cirka 3 seminardage på Roskilde Universitet og en ekstern temadag. Desuden er der en obligatorisk studietur på 2. modul og feltbesøg på tværs af årgange.
Projektarbejde
Uddannelsen rummer projektforløb med skriftlige opgaver. Her træner du systematisk dokumentation og analyse, foretager små eksperimenter og udvikler socialt design. De fleste studerende skriver i mindre grupper, fordi der både fagligt og socialt er stort udbytte ved at samarbejde.
Hjemmestudier
Mellem seminarerne har du hjemmearbejde, hvor der b.la. læses forskningslitteratur på både dansk og engelsk. Du skal forvente 100-150 sider pr. seminar. Vi bruger en online-platform og Teams til kommunikation mellem seminarerne. Du kommer i en studiegruppe, hvor der i løbet af semesteret er online-aktiviteter.
Studietur
Studieturen til udlandet er en væsentlig del af Masteruddannelsen i Social Bæredygtighed. Tre dage i november drager holdet afsted for at møde sociale entreprenører i deres lokalmiljø for at høre og lade sig inspirere af vigtige erfaringer med at skabe social innovation og bæredygtighed for de mest udsatte mennesker i det land, vi besøger.
Uddannelsens moduler
-
Social bæredygtighed i et samfundsmæssigt perspektiv
Modulet ’Social bæredygtighed i et samfundsmæssigt perspektiv’ har til formål at introducere dig til den nyeste forskning om social bæredygtighed og herunder give dig en bred forståelse af bæredygtighed. Vi kigger på emnets udvikling nationalt og internationalt.
Vi gennemgår teoriudviklinger inden for social bæredygtighed. De bliver konkretiseret igennem aktuelle temaer som fx balance mellem social og miljømæssig bæredygtighed i lokal byudvikling og organisationer, global solidaritet og mobilisering af sociale bevægelser og brug af begreber som ’commons’, ’socialt entreprenørskab’ og ’socialøkonomi’. Social bæredygtighed forklares i relation til fx inklusion, diversitet, mangfoldighed og retfærdighed. Styrkelsen og udviklingen af social bæredygtighed placeres i det samfundsmæssige krydsfelt mellem den offentlige sektor, civilsamfund, den private sektor og transnationale institutioner.
Efter den grundliggende introduktion præsenteres en række nationale såvel som internationale cases, som anvendes til at teste de forskellige forklaringsrammer. Du får redskaber til at formidle forandring gennem din organisation eller dit netværk som læreproces til ny identifikation af styrkelse af social bæredygtighed.
Teoriblok
- Teori om bæredygtighed, det globale syd og velfærdssamfundets udvikling
Eksempler på workshops
- Social bæredygtighed i sin egen ret
- Arbejde med verdenssyn fra det globale syd
- Udvikle et forløb med socialt etisk design
- Forskningsdokumentation og analyse
Undervisnings- og arbejdsform
- Et teoretisk essay udarbejdes med en valgfri og selvstændig formulering af et problem, der eksemplarisk belyser modulets indhold fra et teoretisk perspektiv og som skal opøve dine kompetencer i at arbejde med teoretisk fordybelse.
- Anvendelse af gængse interaktionelle og reflekterende arbejdsformer fra praksis, som er udbredt fra ledelse af og arbejdet med social innovation og forandringer
- Casebesøg
- Seminarer, workshops
- Formidling af ny forskning
Prøveform
Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af essay og den mundtlige præstation. Mundtlig eksamen med udgangspunkt i essay. I modulet anvendes en afsluttende mundtlig prøve, som skal vurdere din forståelse og anvendelse af modulets faglige indhold.
-
Organisation, ledelse og evaluering mod social bæredygtig forandring
Ambitionen om at styrke social bæredygtighed i dine indsatser stiller krav til strategisk tænkning og planlægning samt til professionalisme i ledelse, evaluering og monitorering.
På modul 2 får du belyst hvordan ledelse, organisationsudvikling, og evaluering er væsentlige komponenter mod styrkelsen af social bæredygtighed. Som et særligt fokus tager vi afsæt i civilsamfundets og sociale bevægelsers logikker og formål, hvor bottom-up processer, demokratiske ejerforhold og samarbejde med frivillige sætter særlige betingelser for både ledelse, organisationsformer og vurdering af social værdiskabelse.
Yderligere indeholder modulet en obligatorisk studietur, som typisk går til udlandet, fx London eller Berlin.
Teoriblok
- Organisations- og ledelsesteori med fokus på social bæredygtighed, IDG og SDG
- Evaluering, social impact, monitorering og kvalitetssikring
Eksempler på workshops
- Arbejde med feministiske og regenerative ledelsestilgange
- Demokratiske virksomhedsmodeller
- Isomorfi i social enterprises og tredje sektor organisationer
- Prøv nye metoder til evaluering og monitorering
- Forskningsdokumentation og analyse
Undervisnings- og arbejdsform
- Projektrapport udarbejdes med en valgfri og selvstændig formulering af et problem, der eksemplarisk belyser modulets indhold.
- Anvendelse af gængse interaktionelle og reflekterende arbejdsformer fra praksis, som er udbredt fra ledelse af og arbejdet med social innovation, sociale forandringer og – socialt entreprenørskab.
- Seminarer, workshops
- Formidling af ny forskning
- Studietur - feltbesøg
Prøveform
Mundtlig gruppeeksamen med udgangspunkt i projektopgave. Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af projektrapporten og den mundtlige præsentation. Prøven er en gruppeprøve for deltagerne i projektarbejdet.
-
Tværsektorielt samarbejde
På modulet ’tværsektorielt samarbejde’ får du mulighed for forskningsbaseret fordybelse i hvordan forskellige samarbejdspartnere i partnerskaber og alliancer på tværs af sektorer har forskellige positioner, funktioner, mål og motiver i relation til styrkelse og udvikling af social bæredygtighed.
Du får en viden om, hvordan enkeltaktører, grupper og –sektorer i dynamiske samspil og partnerskaber i relation til styrkelse og udvikling af social bæredygtighed – forstået i historiske, globale, kulturelle, psykologiske, pædagogiske og/eller etiske perspektiver.
En særlig dimension er de sociale aktørers motiver: De er mere drevet af et socialt og humanistisk engagement end af forventning om egen vinding. Dette værdibaserede forandringsinitiativ indtager en særlig position i relation til tværsektorielle partnerskaber, fordi det bryder med motiver i traditionelle private og offentlige aktiviteter.
Teoriblok
- Partnerskaber, samskabelse, co-creation
- Køn, kultur og klasse i en bæredygtighedstænkning
- Marginalisering, social forandring og læring
Eksempler på workshops
- Tværsektorielle partnerskaber: Innovative strategiske alliancer som værktøj til at løse ’vilde problemer’
- Udlicitering eller partnerskaber: alternativer til den sociale opgaveløsning
- Kultur-analyser – betydningen af deltagelse, netværk og social kapital
- Fra inddragelse til indflydelse i borgerinddragelsesprojekter
- Udvikle et forløb med etisk socialt design
Undervisnings- og arbejdsform
- Synopsisopgave udarbejdes. Den udfolder et begrundet forskningsdesign for en pilotundersøgelse. Man lægger arbejdet med en portfolio til grund for arbejdet med essay.
- Anvendelse af gængse interaktionelle og reflekterende arbejdsformer fra praksis, som er udbredt fra ledelse af og arbejdet med social innovation og forandringer
- Casebesøg
- Seminarer, workshops
- Formidling af ny forskning
Prøveform
Mundtlig gruppeprøve med udgangspunkt i synopsis. Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af synopsis og den mundtlige præstation.
-
Social Innovation
Masterprojektet aflægges i modul 4: Social innovation og har til formål at afrunde, evaluere og dokumentere masteruddannelsen som en lærings-, kvalificerings- og kompetenceudviklingsproces og videre at udforske problematikker i relation til, hvordan social bæredygtighed indgår som central dimension i innovation. Det indebærer analyse samt teoretisk og videnskabsteoretisk refleksion – belyst med perspektiver fra de tre foregående modulers fagligheder.
Modulet fokuserer på social innovation i relation til bæredygtighed og hvordan forskellige innovationsforståelser kan spille en rolle i tværsektorielle partnerskaber og i løsninger af mangel på social bæredygtighed.
Undervisningen behandler flere aspekter af innovationsledelse relateret til strategisk planlægning og ledelse i mod øget social bæredygtighed. Innovationsperspektiver relateret til strategisk planlægning, ledelse og særlige aktørgrupper perspektiveres gennem inddragelse af nyere teorier om civilsamfundets rolle i de europæiske velfærdsstater og i et globalt perspektiv.
Teoriblok
- Social innovation – den instrumentelle og demokratiske tilgang
- Systemisk og transformativ innovation
- Innovationsledelse – gennem demokratiske og inkluderende processer
Workshops
- Social økonomi som forklaringsramme for den tredje sektors rolle i styrkelsen af social bæredygtighed et internationalt perspektiv.
- Skriveworkshop med masterafhandling
Undervisnings- og arbejdsform
- Masteropgave udarbejdes. Den udfolder et begrundet forskningsdesign for en afhandlingen.
- Anvendelse af gængse interaktionelle og reflekterende arbejdsformer fra praksis, som er udbredt fra ledelse af og arbejdet med social innovation og forandringer
- Casebesøg
- Seminarer, workshops
- Formidling af ny forskning
- Studenterfremlæggelser og feedback
Prøveform
Mundtlig gruppeprøve med udgangspunkt i masterafhandling. Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af masterafhandlingen og den mundtlige præstation. Modulernes samlede teoretiske indhold anvendes i en analyse af et selvvalgt emne til udarbejdelse af masterprojektet.