Forskningscenter Forskningscenter for Problemorienteret Projektlæring
RUC-PPL er et tværfagligt forskningscenter med fokus på problemorienteret projektlæring (PPL), undersøgelses- og problembaserede pædagogiske tilgange, pædagogisk filosofi, universitetspædagogik, -praksis, -politik og -historie. Centret blev etableret i 2018 og samler forskere og forskningsinteresser på tværs af RUC's institutter.
Aktuelle forskningsinteresser omfatter problem- og undersøgelsesbaseret universitetspædagogik: begreber, teorier, praksisser, curriculumdesign; PPL og digitale (lærings)teknologier; gruppearbejde og kollaborativ læring på universiteter; kritisk og transformativ universitetspædagogik i teori og praksis; videregående uddannelse og policy og praksisser.
Formålet med RUC-PPL er at bidrage til forståelse, udvikling og kritik af Roskilde Universitets pædagogiske og uddannelsesmæssige profil samt til relevant og relateret international universitetspædagogisk forskning. Forskningscentret laver uafhængig forskning drevet af medlemmernes interesser og tilbyder et forskningsfællesskab for eksternt finansierede projekter og forskere, herunder periodisk tilknyttede eksterne forskere.
Nyheder
Se nyheder fra centret på vores engelske website >
-
Kontakt
Centerleder Eva Bendix Petersen, professor, evabp@ruc.dk
Vicecenterleder Jakob Egholm Feldt, professor, feldt@ruc.dk
Signe Berri, Administator berri@ruc.dk
Forskere
-
RUC-PPL er engageret i en række forskningsprojekterUdvalgte kerneprojekter
The Genealogy of Problem-oriented Project Learning and Current Challenges to Student Learning
Measuring the Effects of Problem-oriented Project Learning
Scientific Literacy and Problem-oriented Project Learning
Hvordan læser vi på humaniora?
Du kan finde en samlet liste over projekter på centrets side på Roskilde Universitets Forskningsportal
Publikationer
Academic citizenship and a world in crisis
Carney, S., 2024, I: Journal of Praxis in Higher Education . 6, 2, s. 23-33 11 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Academic citizenship in times of transition
Sarauw, L. L., Feldt, J. E., Smedegaard Ernst Bengtsen, S., Petersen, E. B., Wright, S. & Horbach, S. P. J., 8 apr. 2024, s. 1. 1 s.Publikation: Konferencebidrag › Konferenceabstrakt til konference › Forskning › peer review
Concrete Concepts: The Logic of Problems in Post-Hegelian French Philosophies
Ploug, A. C., feb. 2024, Roskilde: Roskilde Universitet. 339 s.Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Ph.d.-afhandling
Aktiviteter
Guest lecture: Den psykologiske vending på universiteterne
Sarauw, L. L. (Oplægsholder)
14 nov. 2024Aktivitet: Tale eller præsentation › Foredrag og mundtlige bidrag
Louisa Dawes
Andersen, J. (Vært), Warren, S. (Vært), Larsen, M. T. (Vært), Andersen, A. S. (Vært) & Carney, S. (Vært)
4 nov. 2024 → 7 nov. 2024Aktivitet: Vært for en besøgende › Vært for en akademisk besøgende
CHEF working group on Democracy and Citizenship (Ekstern organisation)
Sarauw, L. L. (Medlem)
1 nov. 2024 → …Aktivitet: Medlemsskab › Medlemskab af udvalg, råd og nævn
Presseklip
Studenteroprør har skiftet fokus fra kapitalisme til kolonialisme
28/04/2024
1 element af Mediedækning
Presse/medie
More places for international students, but will they come?
23/02/2024
1 element af Mediedækning
Presse/medie
Mere viden
Base på RUC
RUC PPL er et tværfagligt center med rødder i alle RUC's institutter: Institutoversigt
Problemorienteret projektlæring er Roskilde Universitets pædagogiske model. PPL er det pædagogiske grundlag for alle universitetets uddannelser - bachelor, kandidat og master samt for vores ph.d-skoler.
Efteruddannelse: Akademisk Efteruddannelse (EAE)
Forskning fra Roskilde Universitet
Mere om forskningscentret
Mere viden om RUC-PPL:
Kontakt
Eva Bendix Petersen
Professor // Centerleder
+45 4674 2536 / +45 6195 1125
evabp@ruc.dk
Jakob Egholm Feldt
Professor // Vicecenterleder
+45 4674 3331 / +45 5132 5499
feldt@ruc.dk
Signe Berri
Administrator
+45 4674 2692
berri@ruc.dk