Forskningscenter Forskningscenter for Problemorienteret Projektlæring
De sidste snart 50 år har Roskilde Universitet udviklet problemorienteret projektlæring (PPL). Dette forbinder Roskilde Universitet med andre danske og internationale universiteter, som arbejder med forskellige varianter af problembaseret pædagogik.
I 2018 besluttede Roskilde Universitet at oprette Forskningscenter for Problemorienteret Projektlæring (RUC-PPL). Centret forsker i PPL i dets forskellige aspekter fra læringsteori, politik, situeret praksis, uddannelseshistorie og -filosofi til spørgsmål om evidens og effektmåling.
RUC-PPL tilstræber at bidrage til national og international forskningsbasering af både teoretiske og praktiske aspekter af PPL. Centret afholder workshops og konferencer, er vært for gæsteforskere og støtter udvikling af projektideer, videnskabelige publikationer, formidling og fondsansøgninger relateret til PPL og didaktisk udvikling i relation til PPL.

Nyheder
Se nyheder fra centret på vores engelske website >
-
Kontakt
Centerleder Eva Bendix Petersen, professor, evabp@ruc.dk
Vicecenterleder Jakob Egholm Feldt, professor, feldt@ruc.dk
Signe Berri, Administator berri@ruc.dk
Forskere
-
RUC-PPL er engageret i en række forskningsprojekterUdvalgte kerneprojekter
The Genealogy of Problem-oriented Project Learning and Current Challenges to Student Learning
Measuring the Effects of Problem-oriented Project Learning
Scientific Literacy and Problem-oriented Project Learning
Du kan finde en samlet liste over projekter på centrets side på Roskilde Universitets Forskningsportal
Publikationer
Book review: Towards a Pedagogy of Higher Education - The Bologna Process, Didaktik and Teaching
Sørensen, K. A., 2023, I: Erziehungswissenschaftliche Revue.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Anmeldelse › Forskning › peer review
Generelle og sammenlignende fagdidaktiske perspektiver på formativ evaluering
Christensen, T. S. (red.), Hobel, P. (red.), Niss, M. (red.) & Rørbech, H. (red.), 2023, I: Sammenlignende fagdidaktik. 7, s. 227-242 16 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
The Hidden Curriculum of Well-being Initiatives in Higher Education
Sarauw, L. L. & Petersen, E. B., 2023. 1 s.Publikation: Konferencebidrag › Konferenceabstrakt til konference › Forskning › peer review
Aktiviteter
Baggrund x Golden Days: Hvorfor ukronet?
Anna Cornelia Ploug (Oplægsholder)
15 sep. 2022Aktivitet: Tale eller præsentation › Foredrag og mundtlige bidrag
Being a university student in Denmark today
Hans Ulrik Rosengaard (Deltager)
16 jun. 2022Aktivitet: Deltagelse i eller arrangering af en begivenhed › Deltagelse i workshop, seminar og kursus
Webinar: Bildung and plasticity
Hans Ulrik Rosengaard (Arrangør)
1 jun. 2022Aktivitet: Deltagelse i eller arrangering af en begivenhed › Organisation og deltagelse i konference
Presseklip
Er reformkommisionens udspil et nederlag for almendannelsen?
04/05/2023
1 element af Mediedækning
Presse/medie
Baby og Boomer: Vil mænd kun læse bøger om andre mænd?
31/03/2023
1 element af Mediedækning
Presse/medie
Mere viden

Base på RUC
RUC PPL er et tværfagligt center med rødder i alle RUC's institutter: Institutoversigt
Problemorienteret projektlæring er Roskilde Universitets pædagogiske model. PPL er det pædagogiske grundlag for alle universitetets uddannelser - bachelor, kandidat og master samt for vores ph.d-skoler.
Efteruddannelse: Akademisk Efteruddannelse (EAE)
Forskning fra Roskilde Universitet

Mere om forskningscentret
Mere viden om RUC-PPL:

Kontakt
Eva Bendix Petersen
Professor // Centerleder
+45 4674 2536 / +45 6195 1125
evabp@ruc.dk
Jakob Egholm Feldt
Professor // Vicecenterleder
+45 4674 3331 / +45 5132 5499
feldt@ruc.dk
Signe Berri
Administrator
+45 4674 2692
berri@ruc.dk