Vis hovedmenu

Forskere fra Journalistik på Roskilde Universitet

Ny rapport: Færrest betaler for nyheder i Region Sjælland og Region Nordjylland

Fake news

Ny forskning: Hvordan påvirker ekkokamre og alternative nyheder den offentlige debat?

Arrangementer

Samarbejdspartnere

Publikationer

Mere viden

Journalist

Undersøgelse: Journalistikken har gode vilkår i Danmark

Journalistikken har det godt i Danmark, når man sammenligner dens vilkår med en række andre lande. Det viser en ny kortlægning af, hvordan førende nyhedsmedier i 18 lande udfylder deres demokratiske rolle. Kortlægningen er foretaget af medieforskere fra 18 lande, og resultaterne fremgår af 18 landerapporter, der offentliggøres 15. april.

Journalistik
ARTIKEL

Usikre ansættelser præger journalistiske arbejdspladser i mange lande

Jobsikkerhed, jobtilfredshed og den journalistiske kvalitet er udfordret i hovedparten af de 18 lande, der indgår i forskningsprojektet 'Media for Democracy Monitor 2020'. Tendenserne ses også i mildere grad i Danmark.

TV-studie
ARTIKEL

Danskerne holder fast i TV som foretrukken vej til nyheder

Rapporten 'Danskernes brug af nyhedsmedier 2020' viser blandt andet, at danskerne fortsat har TV som primær nyhedskanal, at interessen for lokaljournalistik er størst i Region Syddanmark, og at de danske mediebrugere ikke udtrykker særlig stor bekymring for såkaldte 'fake news'.

avis

Forskere skal kortlægge debatten i de danske aviser fra 1908-2018

Ny forskning støttet af Danmarks Frie Forskningsfond (DFF) vil give et vigtigt indblik i, hvem der kommer til orde, og hvordan offentligheden har forandret sig på 110 år

Interview Journalistik Stock photo
ARTIKEL

Ny analyse: Danske nyhedsmedier ligger højt internationalt i forhold til tillid og betaling

En ny rapport fra Roskilde Universitet viser, at danske nyhedsmedier skiller sig positivt ud på flere parametre i en sammenligning mellem 38 lande.

Overblik over forskning på RUC

Base på RUC

Forskningsgruppen hører hjemme på Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab

Relaterede forskningsenheder: Journalism and Democracy // Kultur og Medier // Audiences & Mediated life