Ph.d.-programmet Læring, Arbejdsliv og Social Innovation
Ph.d.-programmet Læring, Arbejdsliv og Social Innovation danner ramme om uddannelse af ph.d.-studerende inden for en bred vifte af forskningsområder. I ph.d.-programmet indgår ca. 15 vejledere fra flere af instituttets forskningsgrupper, og det prioriteres at have et kollektivt understøttende ph.d.-uddannelsesmiljø.
Ph.d.-programmet beskæftiger sig med muligheder og begrænsninger for læring, udvikling og innovation i arbejde, uddannelse og civilsamfund. Centralt står ønsket om at belyse problemstillinger tværfagligt samt interessen for, at forskningen skal bidrage til at udvikle muligheder for deltagelse, indflydelse og demokrati.
Forskning i Læring i et livslangt perspektiv udmøntes i forhold til livsfaser (børn, unge, voksne, ældre), læringssammenhænge (uddannelse, institutioner, familie, arbejde, sundhed, sociale innovationsprocesser, professioner), køn, diversitet og etnicitet samt læringsaspekter (demokratisk dannelse, faglighed, identitets- og kompetenceudvikling). Det grundlæggende sigte er at udvikle nuancerede forståelser af samspillet mellem menneskers vilkår for læring og de subjektive processer, der er involveret i lære- og forandringsprocesser, samt at bidrage til at udvikle innovative og demokratiske arbejds- og læringsmiljøer. Forskningen er optaget af konsekvenserne af vedvarende samfundsmæssige moderniseringsprocesser for børn og voksne samt for uddannelses- og daginstitutioner og familieliv.
Forskning i Arbejdsliv beskæftiger sig med nyere udviklingstendenser i det moderne arbejde, såsom grænseløshed, social acceleration og prækarisering og interesser sig her særligt for transformation af mening, identitet, fag og professioner, samt for trivsel, belastninger og psykisk arbejdsmiljø. Der er derudover en særlig interesse for forandringer i arbejde knyttet til de nye (velfærds-)professioner. Interessen for nyere udviklingstendenser indenfor mere klassiske arbejdslivsområder mødes således med en interesse for det såkaldte menneskearbejde. Udover interessen for selve arbejdet orienterer forskningen sig mod arbejdsmarkedsforhold, regulering og beskæftigelse samt mod en række uddannelser, der er knyttet til arbejdslivet, og desuden mod samspillet mellem læring i uddannelse og arbejdsliv. Centralt for forskningsområdet er interessen for at belyse muligheder og begrænsninger for indflydelse og demokrati i arbejdslivet og brugen af forskningsmetoder, der inddrager medarbejdere og brugere/borgere.
Forskning i Social Innovation belyser og bidrager til udvikling af forskellige typer af indsatser i forhold til at løse samfundsmæssige udfordringer af velfærdsmæssig, social, arbejdsmæssig, kulturel, pædagogisk og psykologisk karakter. Forskningen i social innovation, intervention og socialt entreprenørskab møder et samfundsmæssigt behov for forskningsbasering af design, planlægning, gennemførsel, dokumentation og evaluering af sociale interventioner samt et behov for at belyse problemstillinger og udvikle indsatser på tværs af administrative ressortområder, på tværs af professioner og på tværs af samfundsmæssige sektorer: det offentlige, det private og civilsamfundets organiseringer. Desuden fokuseres på, hvordan social værdiskabelse kombineret med fornyelse og partnerskaber mellem offentlige myndigheder, frivillige organisationer og private virksomheder kan skabe nye velfærdsinitiativer, beskæftigelsesmuligheder og lokalsamfundsaktiviteter.
Tilknyttede forskningsgrupper
Arbejdsliv
Critical University Studies
Organisering, Etik & Social Bæredygtighed
Uddannelse, Social Inklusion og Profession
Kontakt
Ph.d.-programleder: Niels Warring, warring@ruc.dk
PhD administration: Anne Ebdrup: forskerskolen@ruc.dk