Valgkamp og mediedækning: Venstre får nu mest omtale, men Mette Frederiksen har stadig førertrøjen

Nu, hvor valgkampen har kørt i en uge, har regeringen mistet lidt af den regeringsbonus, der typisk sikrer den til enhver tid siddende regering et forspring i omtale, når en valgkamp skydes i gang. Nye tal fra Roskilde Universitets valgbarometer viser, at Venstre nu er det mest omtalte parti, men at statsministeren stadig fører i omtale i forhold til andre partiformænd.
Mads Kæmsgaard Eberholst, studielektor, og Mark Blach-Ørsten, professor.
Mads Kæmsgaard Eberholst, studielektor, og Mark Blach-Ørsten, professor. Foto af Mads Folmer, Roskilde Universitet.

Nye tal fra Roskilde Universitets valgbarometer tager pulsen på omtalen af partier og partiformand her godt en uge inde i valgkampen.

Den sidste måling foretaget den 3. oktober af de foregående 14 dages mediedækning viste et forventeligt forspring til regeringen og Mette Frederiksen. Den nye måling viser dog, at andre partier end Socialdemokratiet nu i højere grad er mere synlige i valgkampen. Således får Venstre i denne måling 17 procent af al omtalen, mens Socialdemokratiet ligger på andenpladsen med 15 procent af omtalen.

”Det vi kan ser er, at mængden af omtale er begyndt at udligne sig partierne i mellem,” siger Mads Kæmsgaard Eberholst, studielektor i journalistik. ”Lige nu får partiet Venstre mest omtale, hvilket sandsynligvis hænger sammen deres seneste store politiske udspil. Men ser vi på alle partierne, så er omtalen nu mere jævnt fordelt mellem dem end ved valgkampens start.”

omtale under valgkampen

Om valgbarometeret

Forskere fra Roskilde Universitet undersøger dækningen af folketingsvalgkampen 2022.
  • Forskerne undersøger dækningen i både traditionelle nyhedsmedier og på sociale medier.
  • Projektet foregår i samarbejde med TV 2 og med assistance fra Infomedia i forhold til indsamlingen af medieindhold.
  • Forskerne vil i løbet af valgkampen levere løbende analyser til TV 2, ligesom de vil dele data på Roskilde Universitets valgside og på sociale medier.
  • Projektet løber frem til valgets afholdelse. Herefter vil forskerne bearbejde alle de indsamlede data til en eller flere videnskabelige artikler.

Kontaktinformation

Mark Blach-Ørsten, professor: oersten@ruc.dk, mobil: 2670 0035 eller Mads Kæmsgaard Eberholst, studielektor: makaeb@ruc.dk, mobil: 2972 9774.