Valgkamp og mediedækning: Trods krig i Europa får forsvar kun sporadisk omtale

Emner som klima, miljø, sundhed og ældrepleje får hyppigt omtale i medierne under valgkampen. Omtaler af ’forsvar’ var minimalt i valgkampens start, men FE-sagen og forslaget om at øge forsvarsreserven fik dog kortvarigt omtalen til at blusse op.
militær

I starten af valgkampen var medieomtale af forsvar – trods krigen i Ukraine – nede på en sjetteplads i statistikken over mest omtalte emner i debatten. Det viser tal fra Roskilde Universitets valgbarometer, og det kommer ikke bag på Hanne Jørndrup, som er lektor i Journalistik ved Roskilde Universitet.

”Nu har politikere, medier og danskere – i de sidste 10-20 år – bredt været enige om, at velfærdspolitik og indvandringsspørgsmål er det, der er værd at diskutere i valgkampe, og i de senere år er klimaspørgsmålet også blevet centralt. Og så bliver det jo lidt selvforstærkende, at det er det, som medierne skriver mest om. Forsvarspolitik er sjældent et centralt emne i valgkampe, selv ikke i den årrække hvor danske soldater deltog aktivt i kampe i Irak, Afghanistan og Libyen,” siger hun.

Sagen om Forsvarets Efterretningstjeneste og forslaget om at øge forsvarsreserven fik dog kortvarigt omtalen af forsvar til at blusse op. Men på trods af at Danmarks sikkerhedspolitiske virkelighed har ændret sig med krigen i Ukraine, er det ifølge Hanne Jørndrup ikke nok til, at forsvar ryger højere op på dagsordenen. Hun understreger, at truslen mod Danmark skal være større for at forsvar kommer til at fylde mere hos politikere, medier og befolkningen.

forsvar i dækningen af valget 2022