Tidligere politiske fanger fra Myanmar viser deres virkelighed gennem fotografi

Som en del af sin afhandling har ph.d.-stipendiat ved RUC og DIGNITY, Liv Gaborit, arrangeret en fotoudstilling, der viser virkeligheden for tidligere politiske fanger i Myanmar.
Fotoudstilling om tidligere politiske fanger fra Myanmar
Dette foto fra udstillingen 'Beyond the Prison Gate' viser sanger og tidligere politisk fange U Ye Lwin og hans venner på en sundhedsklinik for tidligere politiske fanger i Yangon, Myanmar. Foto: Sai Minn Thein.

Fotografierne bliver udstillet i Kulturhuset Indre By fra den 7.-29. marts, og udstillingen har fernisering den 15. marts kl. 16-20, hvor det vil være muligt at møde en af fotograferne fra Myanmar og høre ham fortælle om sine billeder. Navnet på fotoudstillingen er ’Beyond the Prison Gate’.

’Beyond the Prison Gate’ fortæller historien om en håndfuld af de tusinder af tidligere politiske fanger, der findes i Myanmar. Billederne viser hverdagslivet for tidligere politiske fanger fra forskellige generationer.

Liv Gaborit skriver ph.d. om indsattes oplevelser i Myanmar og har i den forbindelse tilbragt 15 måneder på feltarbejde i Yangon. Arbejdet med denne udstilling bidrager til hendes forskning om overgangen fra fængslet og til verden udenfor.

Letyar Tun, fotografen på projektet, der også vil være til stede til ferniseringen, er selv tidligere politisk fange og har siddet fængslet i 18 år – 14 af dem på dødsgangen. Han er i dag fotograf og forfatter, og i denne udstilling fortæller han historien om familierne til de politiske fanger, der døde, før de kunne nå at forlade fængslet.

”Med disse billeder håber vi at skabe opmærksomhed og forståelse af de mange forskellige kampe, tidligere politiske fanger kæmper efter løsladelse. På trods af disse udfordringer bliver de politiske fanger ved med at kæmpe – de kæmper for overlevelse, for at genskabe en normal hverdag og for retfærdighed og demokrati i Myanmar,” siger ph.d.-stipendiat Liv Gaborit.

De fire fotografer, der har bidraget til udstillingen, er alle selv tidligere politiske fanger. De har således alle oplevet, hvad det vil sige at være politisk fange på egen krop, og har måttet kæmpe for at finde fodfæste efter løsladelse.

Gennem Myanmars historie og under skiftende magthavere har der været mange politiske fanger. Folk bliver politiske fanger af mange grunde; som konsekvens af deres kamp for retfærdighed, demokrati, ytringsfrihed, eller måske bare i kampen for at bibeholde retten til deres egen jord.

Udstillingen viser hverdagen for en del af de politiske fanger, der er blevet løsladt og har etableret et liv på den anden side af fængslets mur. Tusinder af tidligere politiske fanger lever i dag i Myanmar. Nogle få er berømte og deres historier er kendt af mange, men langt flere er ukendte.

Efter løsladelse vender politiske fanger tilbage til deres familie og hverdag. Men det kan være en udfordring at vende tilbage efter år i fængsel – år væk fra deres familie, uden adgang til uddannelse eller arbejde og med utalige afsavn.

Udstillingen er en del af projektet Legacies of Detention in Myanmar ved DIGNITY – Dansk Institut Mod Tortur og er finansieret af Det Danske Udenrigsministerium. Udstillingen er organiseret af Liv Gaborit, ph.d.-stipendiat ved DIGNITY og Roskilde Universitet.