Tale til nye studerende: Vær ikke bange for at forny jer og gå ad nye stier

"I skal under ingen omstændigheder lade jer programmere. Vær blandt dem, der ser bagom og på tværs af menneskers adfærd - i relation til fx klima, medier og teknologi". Sådan lød det fra Hanne Leth Andersen i hendes tale til de 1800 nye studerende, der havde første dag på Roskilde Universitet i mandags. Talen har været bragt i Dagbladet Roskilde d. 20. august. 2019.
Hanne Leth Andersen
Hanne Leth Andersen. Arkivfoto fra tiltrædelsesforelæsning.

Tillykke med jeres studieplads, hver enkelt af jer! Denne dag markerer en ny start i jeres liv. De år, der ligger foran jer, vil forme jer. For med en uddannelse udvikler man sig personligt, fagligt og socialt.

Jeres uddannelse bliver det vigtige fundament, I kommer til at bygge videre på hele livet. Og I vil opdage, at det er systematikken i tænkningen, der er redskabet sammen med de vidensområder, I arbejder med og engagerer jer i. Så vær ikke bange for at fordybe jer og gå ad nye stier.

For vi ved ikke, hvad vi finder, når vi går til verden med åbenhed, skærpede sanser og metoder, og vi ved ikke, hvad der bliver brug for af viden og færdigheder i fremtiden. Men vi ved, at der er brug for mennesker, der kan tænke selv -og formulere deres tanker.

I skal under ingen omstændigheder lade jer programmere. Vær blandt dem, der ser bagom og på tværs af menneskers adfærd -i relation til f. eks. klima, medier og teknologi.

Husk derfor frem for alt: Det er din uddannelse. Og netop dermed er det også for samfundets skyld. For det bedste for et sundt og demokratisk samfund er, at I udvikler jer til helstøbte mennesker med faglig indsigt og dømmekraft.

At forstå kultur

Det er min erfaring. Jeg valgte at fordybe mig i fransk sprog og litteratur. Det har jeg brugt til at undervise, forstå kultur og mennesker, deltage i møder, forstå modsætninger, arbejde internationalt.

Uddannelse er både lyst, engagement og hårdt arbejde. Nogle perioder mere det ene, nogle mere det andet.

Hold fast og gør jer umage, vær tålmodige med hinanden og stil krav til hinanden. Så kan der også blive plads til kritik, dialog og uenighed - og så får I en masse ud af studierne. Vær uenige uden at blive stødt, og brug saglig argumentation.

Hvad angår substansen, så er det vigtigt for RUC's uddannelsesmodel, at uddannelsen tager udgangspunkt i virkelige og relevante problemer, som giver mening for studerende - og forskere.

Det er krævende at arbejde sammen, at være i dialog og at være uenig. Men ikke alene lærer man meget mere, når man er nødt til at samarbejde, man har også et stærkt tilhørsforhold. Man er noget for hinanden

Det kan fx handle om plastikforurening i verdenshavene, ulighed eller hvordan man bedst indretter den offentlige sektor.

Jeg vil også gerne fremhæve tværfagligheden, som bidrager til muligheden for at gå nye veje. Det er ofte vigtigt at blande vidensformer for at forstå komplekse sammenhænge og tænke kreativt.

Innovation sker ofte i sådanne brud med faglige vaner. Brug fx filosofi datalogi eller historie i globale studier.

Sprog er også vigtigt, og på RUC er den sproglige dimension en indbygget tværfaglighed, hvis man vælger det. Kan du sprog, så hold fast i det og byg videre på din færdighed. Læs på engelsk, men brug også dine andre sprog. Vi tilbyder mulighed for at bruge fransk, tysk og spansk i projektarbejdet, i fagligheden, ikke som et sprogfag, men som en kompetence, en udvidelse af din faglige forståelse.

Tro på dig selv

Tro på dig selv i det faglige, det personlige og det sociale. Du er god nok. Du er selv centrum i din uddannelse. Du er ikke alene. Det er krævende at arbejde sammen, at være i dialog og at være uenig. Men ikke alene lærer man meget mere, når man er nødt til at samarbejde, man har også et stærkt tilhørsforhold. Man er noget for hinanden.

Jeg håber, I alle bliver glade for at være studerende. Vi vil gøre vores bedste for at være universitet for jer, og være universitet sammen med jer. Jeg ønsker jer alt det bedste som studerende.

Velkommen til RUC!.