Tale til de nye studerende: "Der er brug for jer - I er fremtiden"

Prorektor Peter Kjær holdt velkomsttale til de studerende i dag til studiestart. Vi bringer her hele hans tale.
Peter Kjær
Peter Kjær inden talen til de studerende på campus i Roskilde. Her et af de mange hold, der hørte talen på deres første dag på Roskilde Universitet.

Velkommen til Roskilde Universitet.

Jeg er fantastisk glad for at kunne byde jer alle sammen velkommen i dag.

Det er altid en festdag, når vi starter det nye akademiske år – og campus fyldes af glade, forventningsfulde og spændte mennesker.

I dag er en ganske særlig dag. For i dag markerer en ny start i jeres liv.

Det er en ny start, som for hver af jer vil lede jer i vidt forskellige retninger.

Men det, der er fælles for de mange forskellige retninger er, at de vil blive formet af det helt særlige, at I nu er på et universitet. Og selvfølgelig af, at I er på Roskilde Universitet.

Et universitet er en helt særlig uddannelsesinstitution, fordi vi kræver at undervisningen skal være forsknings-baseret – den skal bygge på forskningen inden for de områder, I skal arbejde med, og I skal møde dygtige forskere som selv bidrager til at udvikle den viden, som I bliver undervist i.

Og I skal lære selv at tilegne jer viden ved at anvende videnskabelige metoder, videnskabelige teorier og principper. I skal ikke bare suge viden til jer, men også lære at udfordre den eksisterende viden – på en videnskabelig måde.

På RUC mener vi dette helt bogstaveligt: Derfor kommer I alle til at arbejde med projekter, hvor I undersøger selvvalgte problemer gennem en forskningsproces.

På den måde bliver I ikke bare gæster eller ’kunder’ men en aktiv del af universitetet og de værdier, som universitetet står for.

De år, der ligger foran jer, er spændende og vigtige – nogen af jer tænker måske også, at det hele virker overvældende og en anelse skræmmende.

I kommer til at udvikle jer både personligt og fagligt.

Vi kommer til at give vigtige faglige kompetencer, men I vil få særlige kompetencer i projektarbejde og projektstyring - og vigtige samarbejdskompetencer. Samarbejdet vil udvikle og kvalificere jeres projekter i fælles diskussioner – og samtidigt skabe rammer for individuelle bidrag til projekt. Samarbejdet er et vigtigt håndværk, til tider et svært håndværk, men det kan læres og udvikles.

RUC baggrundsgrafik
Peter Kjær:

Vær ambitiøse, men giv også jer selv – og hinanden - plads til at begå fejl undervejs (..) I kommer til at træffe tonsvis af valg i de kommende år, og nogen af dem vil være forkerte. Men nogle gange lærer man altså mere af sine små og store fejl (..)