Sygehus-robotter skal ses efter i sømmene

Med en million-bevilling fra Danmarks Frie Forskningsfond i ryggen skal et nyt unikt studie undersøge, hvor godt robotter løser deres opgaver på sygehusene.
Jette Ernst
Lektor i organisering og ledelse Jette Ernst skal stå i spidsen for et nyt forskningsprojekt om robotteknologi på landets sygehuse. Foto: Privat.

Danske sygehuse bruger i stigende grad robotteknologi til at assistere og aflaste de ansatte i forskellige former for arbejde. Et nyt forskningsprojekt ledet af lektor i organisering og ledelse Jette Ernst skal undersøge, hvordan brugen af robotteknologi påvirker arbejdet på landets sygehuse.

”Robotter tages i stigende grad i brug på danske sygehuse, og de er integreret i planlægningen af opgaverne på de nye sygehuse. Når robotter helt eller delvis overtager de professionelles arbejde medfører det ofte uforudsete forandringer, som det er vigtigt, vi får indblik i,” siger Jette Ernst fra Institut for Samfund og Erhverv på Roskilde Universitet.

Et argument for at automatisere arbejde med robotter er, at nogle robotter kan udføre en opgave bedre eller hurtigere end mennesker, eller at robotter kan overtage såkaldt trivielt arbejde. I teorien vil det aflaste og spare tid for personalet, som kan frigøres til andre opgaver. Men reelt mangler der viden på området:

”Vi ved meget lidt om, hvad der faktisk foregår, når robotter anvendes til at automatisere og overtage en del af det daglige arbejde på sygehuse. Vi mangler viden om, hvordan robotterne påvirker arbejdet, resultatet af arbejdet, og hvordan personalet oplever robotteknologien. Vi mangler også viden om, hvordan lokale indførelser af robotteknologi er påvirket af de forestillinger og interesser politikere og ledelser på sygehusene har om og i automatisering og robotter,” fortæller Jette Ernst.

Forskningsprojektet vil skabe ny viden på området ved hjælp af feltarbejde og interviews udført på to danske sygehuse. Projektet omfatter to typer af robotter og forskellige fagprofessionelle i deres arbejde med eller i relation til robotterne. Projektet omfatter også studier af nationale, regionale og lokale dokumenter, der beskriver strategier og ideer om muligheder i robotteknologi og automatisering.

Fakta:

Titel på forskningsprojekt: Robot technology in hospitals: An extended ethnographic study of the next generation of organizational practices

Bevilling: 2.877.261 kr. fra Danmarks Frie Forskningsfond

Mere information

For yderligere information kontakt:

- Lektor Jette Ernst: 4674 2758, e-mail: jeternst@ruc.dk

- Pressekonsulent Camilla Buchardt, e-mail: camilbu@ruc.dk, mobil: 2238 8282