Sociale medier fastholder gamle måder at være sammen på

Sociale medier er blevet så integreret en del af menneskers hverdagsliv, at medier og personlige relationer smelter sammen, lyder en af konklusionerne i den nye bog 'Mediated Intimacies. Connectivities, Relationalities and Proximities', som professor (mso) Rikke Andreassen fra Roskilde Universitet er hovedredaktør på.
Rikke Andreassen - Fotograf: Thomas Cato
Fotograf: Thomas Cato

En kinesisk kvinde i Singapore laver hver aften mad til sin mand, der fortsat er bosat i Kina, og manden 'spiser' måltidet virtuelt. Kvinden er en af flere kinesiske kvinder i Singapore, der bruger sociale medier til at fastholde kontakten og være hustruer for deres mænd i Kina.

Ovenstående er bare et af flere eksempler på, hvordan personlige og intime relationer får nye former, forandres, men samtidig ligner sig selv, på de sociale medier, hvilket er emnet for den nye bog 'Mediated Intimacies. Connectivities, Relationalities and Proximities', som professor (mso) Rikke Andreassen fra Roskilde Universitet er hovedredaktør på.

Bogen er en antologi med bidragsydere fra Danmark, Sverige, Finland, Norge, Spanien, Holland, Ungarn, Storbritannien, USA, Canada, Australien, Hong Kong og Singapore. I bogen har man således samlet den nyeste forskning, der på tværs af landene viser, at vores hverdagsliv i høj grad leves gennem sociale medier.  Og selvom det ændrer vores personlige og intime relationer, har det overrasket Rikke Andreassen, at de sociale medier grundlæggende fastholder den måde, man var sammen på før de nye mediers indtog i vores hverdag:

"Det har været overraskende for os, i hvor høj grad nye medier bruges til at fastholde 'gamle' måder at være på. Vi må konkludere, at sociale medier i mindst lige så høj grad som at ændre verden tilbyder os nye måder at vedblive at fastholde vores gamle væremåder på," siger Rikke Andreassen.

En af bogens konklusioner er netop, at sociale medier i høj grad er med til at fastholde nogle gamle forestillinger og måder at omgås hinanden på. Det kan for eksempel være de forældre til afdøde børn, der bruger Facebook til at udtrykke deres sorg og fastholde en relation til den afdøde. Deres opdateringer bliver en slags sørgebind som dem, man bar på armen i gamle dage for at vise omverden, at man er i sorg.

Fakta:

Rikke Andreassen modtog i 2014 den prestigefulde Sapere Aude-forskningsleder-bevilling fra Det Frie Forskningsråd til at forske i 'nye medier og intimiteter'. Sammen med sin forskningsgruppe har hun de sidste tre år forsket i, hvad det betyder for vores intime relationer, at vi i stigende grad lever vores liv gennem sociale medier.