RUC’s nye undervisningspris går til eksperimenterende vejledergruppe
Dogmeregler og en lidt anarkistisk tilgang til undervisningen – men altid med et stramt fokus på kvaliteten af undervisningen. Det er udgangspunktet for den vejledergruppe, som netop er blevet honoreret med RUC’s nyindstiftede undervisningspris.
Prisen går til vejledergruppen i et af husene på Den Humanistiske Bacheloruddannelse, det såkaldte Mahara-hus, som er opkaldt efter den it-platform, som anvendes i huset.
Initiativtager til undervisningsprojektet i huset professor (MSO) i historie Jakob Feldt fortæller om det særlige ved projektet:
”Vi ledte efter metoder til at løfte studieintensiteten, øge integrationen mellem kurser og vejledning, og ikke mindst de studerendes generelle oplevelse af at være del af et kvalitetsmiljø. Jeg fik frie hænder til at eksperimentere med huset. I samarbejde med husets vejledere lavede vi nogle dogmeregler som fx, at alle studerendes projekter skulle oprettes på den digitale projektstyringsplatform Mahara, som gør det muligt for studerende og vejledere at arbejde sammen kontinuerligt også mellem vejledningsmøder,” siger Jakob Feldt.
Det og en række andre tiltag førte bl.a. til en markant øget oplevelse af kvalitet hos studerende og flere vejledningsmøder, fortæller han. De studerende arbejder altså med deres egne projekter som normalt, men bruger nogle nye redskaber.
Jakob Feldt er meget glad for at kunne modtage prisen på vegne af vejledergruppen:
”Jeg er selvfølgelig meget glad og stolt på egne og husets vegne over at modtage prisen. Dette kvalitetsudviklingsprojekt reflekterer den gode RUCske måde at arbejde med kvalitet på - nemlig ved at eksperimentere os frem på lidt anarkistisk vis,” siger han.
Læs også: Transnationalismen er tæt forbundet med jødisk historie
”Til sidst er det et kirsebær på toppen, at det faktisk lader sig dokumentere, at vores aktiviteter førte til markante, positive resultater. Jeg håber, at vi kan fortsætte med at have et relativt åbent eksperimentarium for kvalitetsudvikling på RUC,” tilføjer han.
Vejledergruppen i Mahara-huset er: Huskoordinator Jakob Egholm Feldt (initiativtager og idémand bag forsøget), Chris Holmsted Larsen, Kirsten Hvenegaard-Lassen, Niels Møller Nielsen, Helle Lykkeberg Laursen, Linea Nielsen, Kasper Sørensen og Sofie Boldsen.
Fakta om prisen:
RUC har indstiftet en ny undervisningspris. Prisen honorerer og anerkender den store indsats for at skabe forskningsbaserede uddannelser og undervisning af høj kvalitet. Prisen blev uddelt for første gang til RUC’s årsfest d. 15. sept. 2017. De 13 nominerede er undervisere og undervisningsmiljøer, der har bidraget særligt til at styrke RUC’s pædagogiske undervisningstilgang og deltagerstyrede læringsprocesser.
Dommerkomitéen er imponeret over de mange gode undervisningstiltag i de 13 nomineringer til RUC’s undervisningspris. ”Der er mange fine nye tiltag og gode eksempler på engagement og udvikling af RUC’s læringsmodel”, lyder det fra komitéen.
Mere info
Kontakt Jakob Feldt