RUC-projekter skal dokumentere coronakrisens konsekvenser

Forskere fra Roskilde Universitet modtager til sammen 1,1 millioner kroner fra VELUX FONDEN til tre forskningsprojekter om, hvordan coronakrisen påvirker danskernes liv og samfund.
Coronatiltag i Kongens Have
Coronavirus har haft stor betydning for danskernes hverdag, og forskere fra Roskilde Universitet skal undersøge forskellige aspekter af den effekt, som pandemien har på det danske samfund. Foto: Colourbox

Coronakrisen har stor betydning for mange danskere, og VELUX FONDEN bevilger penge til en række human- og samfundsvidenskabelige dataindsamlingsprojekter, der skal undersøge, hvilken effekt den aktuelle COVID-19-situation har på det danske samfund og dets befolkning.

Tre forskningsprojekter fra Roskilde Universitet modtager til sammen 1,1 millioner kroner.

De tre projekter er:

Lektor Mikkel Bille, Institut for Mennesker og Teknologi, Roskilde Universitet m.fl.: ’Den pandemiske by’ (584.115 kroner):

Dette projekt undersøger bylivet under og efter COVID-19-pandemien. Hvordan genopbygger byens liv sig? Hvordan oplever byens brugere, at normer for adfærd ændrer sig, når fysisk afstand og hygiejne styrer byens liv? Hvordan regulerer myndighederne bylivet? Og hvad er forandret, når byen genåbner?

Lektor Magnus Paulsen Hansen, Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv, og adjunkt Sabina Pultz, Institut for Mennesker og Teknologi, Roskilde Universitet:

’Arbejdsløs i en krisetid – Arbejdsløses erfaringer og ansvarliggørelse under corona-krisen’ (270.302 kroner):

Gennem en kombination af interviews og videodagbøger vil projektet undersøge opfattelserne af arbejdsløshed under covid-19-krisens udvikling, og hvordan arbejdsløse oplever sig selv og deres situation i en tid, hvor covid-19-krisen har forandret og i den kommende tid vil forandre den typiske individualiserende og adfærdsorienterede forståelseshorisont i takt med, at den økonomiske og sociale usikkerhed øges.

Lektor Stefan Gaarsmand Jacobsen, Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab, Roskilde Universitet m.fl.: ’Hvordan kan sundhedskrisen styrke den grønne omstilling? Et dansk bidrag til Bruno Latours europæiske genbeskrivelse’ (247.972 kroner):

Dette projekt søger en dansk kortlægning af borgernes forhold til den grønne omstilling under og efter krisen. Der tages udgangspunkt i suspenderede aktiviteter, som borgerne ønsker og ikke ønsker at vende tilbage til efter krisen, og hvordan det begrundes over for klima- og bæredygtighedsmæssige implikationer. Projektet er et udvidet dansk bidrag til en europæisk undersøgelsesproces, ledet af den franske sociolog Bruno Latour fra Sciences Po, Paris.

Mere info

Læs om VELUX FONDENS bevillinger.