RUC-forskere måler kommunalvalgdækning i Borgmesterbarometer

Hvilket valgtema fylder mest i den lokale valgkamp: Skoler, klima, sundhed eller noget helt fjerde? I samarbejde med Altinget og Infomedia skal forskere fra Roskilde Universitet blandt andet analysere emner i det kommende kommunalvalg.
Valgsted
Forskere fra Roskilde Universitet vil blandt andet kigge på, hvad der bliver de centrale temaer i kommunalvalget den 16. november 2021. Foto: Colourbox

Hvordan står de traditionelle røde og blå blokke over for hinanden ved kommunalvalget tirsdag den 16. november, og hvad bliver de centrale valgtemaer?

Det skal professor Mark Blach-Ørsten og studielektor Mads Kæmsgaard Eberholst fra Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab på Roskilde Universitet undersøge i tiden frem til kommunalvalget i projektet Borgmesterbarometeret. Analysen bliver foretaget i samarbejde med mediet Altinget og selskabet Infomedia, der leverer data fra landets nyhedsmedier på forskellige platforme.

Projektet er fokuseret omkring 327 borgmesterkandidater og andre spidskandidater fra landets 98 kommuner og måler på alt medieindhold i samtlige danske medier. På den måde kan forskerne levere løbende analyser, mens valgkampen skrider frem.

Måske et lokalt klimavalg

”Noget af det spændende ved dette kommunalvalg er, om det bliver et vaskeægte lokalt klimavalg. Vi så allerede tidligt, at klima og miljø dominerede folketingsvalget i 2019, og vi forventer faktisk, at klimaet også står højt på mediernes og politikerens dagsorden ved dette valg,” siger Mark Blach-Ørsten, professor i Journalistik på Roskilde Universitet.

Forskerne vil analysere på, hvilke emner der fylder i kommunalvalget, og helt konkret overvåger de emnerne sundhed, ældrepleje, skoler og børnepasning, kultur, sport og fritid, indvandring samt klima og miljø.

”Med Borgmesterbarometeret kan vi faktisk i realtid sige, hvilke partier og politikere der tegner hvilken dagsorden. Vi kan skære igennem politikernes og partiernes egen politiske kommunikation og sige, hvordan vælgerne, som de er flest, oplever valgkampen. På den måde kan vi være en form for modvægt til den partipolitiske kommunikation,” siger Mads Kæmsgaard Eberholst, studielektor i Journalistik på Roskilde Universitet.

Brug for en ekspertkilde til kommunalvalget?

Roskilde Universitet har lavet en ekspertliste til kommunalvalg 2021 med forskere, der kan bidrage med viden og perspektiv i valgkampdækningen. Se ekspertlisten.