RUC uddelte priser og hæder ved årsfest

Professor (mso) Mark Blach-Ørsten og studielektor Mads Kæmsgaard Eberholst modtog RUC's forskningsformidlingspris ved universitetets årsfest, mens en gruppe undervisere fra Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv modtog undervisningsprisen 'Det Gyldne Grupperum'.
Æresdoktor med rektorat
Professor Karin Wahl-Jørgensen fra Cardiff University (nummer tre fra venstre) blev i forbindelse med Roskilde Universitets årsfest 2019 udnævnt til æresdoktor. De øvrige på billedet er fra venstre: Prorektor Peter Kjær, lektor Jannie Møller Hartley, rektor Hanne Leth Andersen, professor Kim Schrøder, universitetsdirektør Peter Lauritzen. Foto: Eva Lykke Jørgensen, RUC Kommunikation & Presse

Hvert år hædrer Roskilde Universitet en række personer for deres indsats for universitetet ved den traditionsrige årsfest.

Under årsfesten uddelte RUC blandt andet en forskningsformidlingspris til professor (mso) Mark Blach-Ørsten og studielektor Mads Kæmsgaard Eberholst fra Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab for deres forsknings- og formidlingsprojekt 'Valgbarometer 2019', hvor forskerne indsamlede og analyserede data om dækningen af folketingsvalgkampen i maj og juni i år.

Projektet var et samarbejde med programmet Detektor på DR og med assistance i forhold til indsamlingen af medieindhold fra medieovervågningsselskabet Infomedia.

Forskningsformidlingsprisen bliver uddelt til en forsker eller forskningsgruppe, der formår at kommunikere på levende og kreativ vis til den brede offentlighed.

Derudover blev der uddelt undervisningsprisen 'Det Gyldne Grupperum', som bliver uddelt til en gruppe af undervisere og vejledere for at anerkende den store indsats med at skabe forskningsbaserede uddannelser og undervisning af høj kvalitet på RUC.

Dette års ’Det Gyldne Grupperum’ gik til lektor Carina Saxlund Bischoff, lektor Line Engbo Gissel og professor Jon Kvist – alle fra Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv.

Årsfesten var ligeledes anledning til at belønne medarbejdere med henholdsvis Den Gyldne Kaffekande og Den Gyldne Tekande, som gives for at anerkende det vigtige arbejde, som medarbejderne yder for universitetet og for de studerende.

Den Gyldne Kaffekande gives til årets projektvejleder, og i år gik prisen til lektor Jørgen Rafn fra Institut for Institut for Mennesker og Teknologi, mens Den Gyldne Tekande gik til ingeniør Bo Overgaard Brandt som årets medarbejder fra det tekniske/administrative personale.

Desuden udnævnte RUC professor Karin Wahl-Jørgensen fra Cardiff University til æresdoktor for hendes bidrag til og samarbejde med forskningsmiljøer på Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab, ligesom professor (mso) Lindsay Whitfield fra Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv blev tildelt doktorgraden i Sociologi, dr.scient.soc, for hendes doktorafhandling 'Economies after Colonialism: Ghana and the Struggle for Power'.