Roskilde Universitet udnævner Karin Wahl-Jørgensen til æresdoktor

Professor Karin Wahl-Jørgensen fra Cardiff University har tætte arbejdsrelationer til forskningsmiljøer på Roskilde Universitet.
RUC indgangsportal

Roskilde Universitet holder årsfest fredag den 20. september, og i den anledning udnævner universitetet professor Karin Wahl-Jørgensen til æresdoktor.

Karin Wahl-Jørgensen er professor ved Cardiff University, og i mere end et årti har hun bidraget til forskningsmiljøet på Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab på Roskilde Universitet, som har indstillet hende til æresdoktorgraden.

”Vi er glade for at kunne knytte Karin Wahl-Jørgensen endnu tættere til Roskilde Universitet, og som æresdoktor vil hun være værdifuld for både Journalistik og Kommunikation på RUC, og det vil styrke det allerede nære forhold, der er mellem Cardiff University og Roskilde Universitet,” siger institutleder Hanne Løngreen.

Karin Wahl-Jørgensen har en ph.d. fra Stanford University i USA, og siden 2012 har hun været professor på Cardiff University, der har en af de mest anerkendte journalistuddannelser i Europa.

Hendes forskning er for tiden fokuseret på forholdet mellem borgerskab og medier, og hvordan det er påvirket af hurtige teknologiske udviklinger og innovation. Ligesom hun vil undersøge, hvordan journalister oplever og tilpasser sig til de markante ændringer, der sker i deres branche, og hvordan disse erfaringer og tilpasninger bliver formet af de organisatoriske kulturer og ressourcer, som omgiver journalisterne.

Tidligere har hun blandt andet undersøgt, hvordan borgere bliver deltagere i medierne i forskellige nyhedsformater og genrer som eksempelvis vox pop-interviews, katastrofedækning, læserbreve og andre former for brugergenereret indhold.