RUC uddelte forskningsformidlingspris og undervisningspris til årsfest

Lektorerne Kristian Syberg, Farhan Khan, Annemette Palmqvist og Thomas Budde Christensen modtog forskningsformidlingsprisen, mens undervisere og vejledere på kurset Geografi i praksis modtog undervisningsprisen 'Det Gyldne Grupperum'.
Forskningsformidlingspris 2018
Lektorerne Kristian Syberg, Farhan Khan, Annemette Palmqvist og Thomas Budde Christensen modtog RUC's forskningsformidlingspris. Foto: Eva Lykke Jørgensen, RUC Kommunikation & Presse

Roskilde Universitet holdt årsfest den 21. september, og traditionen tro blev en række personer hædret for deres indsats for universitetet.

RUC uddeler en forskningsformidlingspris på 25.000 kroner til en forsker eller forskningsgruppe, der på levende og kreativ vis kommunikerer til den brede offentlighed. I år gik prisen til en tværfaglig gruppe af forskere, der står bag forskellige initiativer til at stoppe plastikforurening. Gruppen består af lektor Kristian Syberg, lektor Farhan Khan, lektor Annemette Palmqvist, alle tre fra Institut for Naturvidenskab, og lektor Thomas Budde Christensen, Institut for Mennesker og Teknologi.

Begrundelsen for årets prisuddeling er, at prismodtagerne yder et vigtigt bidrag til den offentlige debat og opmærksomhed om plastikforurening. Gruppen kommunikerer på flere niveauer i et samspil mellem direkte formidling og involvering af borgere i alle aldre, oplysning af den brede offentlighed og anden populærvidenskabelig formidling og kritisk dialog. De forbinder aktivt universitetet med omverdenen og mestrer kunsten at forandre, formidle og forske samtidig.

For andet år i træk bød årsfesten også på uddeling af RUC's nye undervisningspris 'Det Gyldne Grupperum', og årets modtagere er lektor Thomas Theis Nielsen, adjunkt Thomas Skou Grindsted og vejledergruppen på kurset Geografi i praksis.

Prisen bliver uddelt til en gruppe af undervisere og vejledere for at anerkende den store indsats med at skabe forskningsbaserede uddannelser og undervisning af høj kvalitet på RUC.

Begrundelsen for årets uddeling er, at kurset Geografi i praksis har en stærk praksisrelation, hvor der arbejdes med autentiske og reelle problemstillinger i samarbejde med eksterne parter. Det er eksemplarisk, hvordan der arbejdes med autentisk læring - med praksisrelationen både som læringsfremmende element og i forhold til employability. De studerendes refleksionspapirer viser, at de studerende bliver stærkere af det og danner et godt grundlag for evaluering og feedback til både studerende og underviserne.

Under årsfesten blev medarbejdere også belønnet med henholdsvis Den Gyldne Kaffekande og Den Gyldne Tekande, som gives for at anerkende det vigtige arbejde, som medarbejderne på RUC udfører for universitetet og for de studerende.

Den Gyldne Kaffekande gives til årets projektvejleder, og i år gik prisen til lektor og studieleder Søren Hvidt fra Institut for Naturvidenskab og Miljø. Studievejleder Anne Dalvad Hansen fra Uddannelse og Studerende modtog Den Gyldne Tekande, som gives til årets medarbejder fra det tekniske/administrative personale.