| Forskningsnyt

RUC skaber integration i privat virksomhed

Nøglen til vellykket integration på arbejdsmarkedet ligger i de små detaljer i kommunikationen, viser nyt forskningsprojekt fra Roskilde Universitet.
DFD
Studerende fra Kultur- og Sprogmødestudier på RUC besøger De Forenede Dampvaskerier i Skovlunde som en del af undervisningen.

Kultur- og Sprogmødestudier på Roskilde Universitet er trukket i arbejdstøjet.

I et nyt projekt har lektor Louise Tranekjær sat fokus på nogle af de udfordringer, som virksomheden De Forenede Dampvaskerier (DFD) oplever i det daglige samarbejde mellem ledelsen og medarbejderne i produktionen.

80% af medarbejderne i produktionen har anden baggrund end dansk, og nogle har kun har været kort tid i Danmark og har derfor begrænsede dansksproglige ressourcer.

”Samarbejdet med DFD har haft stor betydning for både virksomheden og forskningen,” fortæller lektor på Kultur- og Sprogmødestudier på Roskilde Universitet Louise Tranekjær.

Bedre kommunikation mindsker spild

I projektet har forskeren stillet skarpt på de ugentlige tavlemøder mellem ledelse og medarbejdere, som er blevet videooptaget og analyseret for at identificere de kommunikative og sociale udfordringer.

Louise Tranekjær fortæller, hvordan man i projektet har hjulpet ledelsen og medarbejderne til at overkomme nogle af hurdlerne ved sprogbarrieren og de kulturelle forskelle medarbejderne imellem:

”Det handler om at formidle virksomhedslogikker, som man ikke kan tage for givet, at alle er med på. Fx at det er vigtigt at undgå spild - og hvordan man sikrer det. Samtidig har det handlet om at gøre teamlederne bedre til at sikre inddragelsen af medarbejdernes input og perspektiver på den daglige drift. På en produktionsvirksomhed er man utroligt afhængig af, at medarbejderne samarbejder, og dette samarbejde er baseret på den daglige kommunikation. Vi har givet virksomheden gode input til, hvordan de kan ændre den måde, de afholder møder på, og dermed i sidste ende forbedre det daglige samarbejde og herigennem forbedreproduktionen og medarbejdernes daglige arbejde,” siger Louise Tranekjær.

Nye ledelsesværktøjer

Helt konkret har projektet fx afdækket, at ordforklaringer på møder med medarbejderne ikke er særligt effektive til at skabe forståelse, men at gestik, eksemplificering og opsummerende gentagelser er effektive, hvis man vil sikre, at medarbejderne forstår, hvad der foregår - og hvis man vil muliggøre deres deltagelse i samarbejdet om en effektiv produktion. Projektet har også vist, hvornår spørgsmålet ’forstår I?’ fungerer opklarende, og hvordan det også kan fungere irettesættende, både i situationer hvor det er hensigten og hvor det ikke er hensigten.

”Ved at skabe øget opmærksomhed og bevidsthed om sproglige og interaktionelle ressourcer blandt teamlederne er der blevet skabt en væsentlig platform for adfærdsforandring og forbedring af både arbejdskulturen og produktionen,” forklarer Louise Tranekjær.

Projektet har på den måde bidraget til en forbedret arbejdskultur på dampvaskeriet. Afdelingslederen for DFD i Skovlunde Christian Lind-Holm Kuhnt har også været glad for samarbejdet:

”Vi har fået udviklet nye ledelsesværktøjer til teamledere til at kunne afholde teammøder for en meget sammensat medarbejdergruppe. Værktøjerne kan øge kvaliteten i den tværkulturelle kommunikation. Og vi har også en klar forventning om, at det vil kunne aflæses i produktiviteten,” siger han.

Undervisning i marken
Projektet har bidraget til forskningen med ny viden om de specifikke ressourcer og udfordringer, som gør sig gældende på mangfoldige arbejdspladser, fortæller Louise Tranekjær. Projektet har også haft betydning for de kultur og sprogmøde-studerende, som har fået lejlighed til at rykke noget af undervisningen ud på dampvaskeriet i forlængelse af projektet .

Fakta

De Forenede Dampvaskerier er en af Danmarks største servicevirksomheder inden for vask og udlejning af tekstiler. De har mere end 20 vaskerier fordelt i Skandinavien, og en årlig omsætning på ca. 200 mio. EUR.  I Roskilde Universitets projekt har man beskæftiget sig med afdelingen i Skovlunde. Projektet er et såkaldt spireprojekt støttet af VIIRS.

Mere information

For yderligere information kontakt Louise Tranekjær, Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab, e-mail: louiset@ruc.dk, mobil: 6195 1146