RUC indgår samarbejde med førende eksperimentelt universitet i Paris

Roskilde Universitet har underskrevet ny samarbejdsaftale med Université Paris 8, som har huset flere af Frankrigs førende intellektuelle.
Université Paris 8
Université Paris 8. Foto: Université Paris 8.

Rektor for det franske universitet Université Paris 8, Annick Allaigre, har i dag sammen med RUC’s rektor Hanne Leth Andersen underskrevet en ny samarbejdsaftale.

Aftalen blev underskrevet i Skuespilhuset i forbindelse med den franske præsident Emmanuel Macrons statsbesøg i Danmark og hans møde med Dronningen samme sted. Underskrift-ceremonien blev overværet af den franske europaminister Nathalie Loiseau og den danske forsknings- og undervisningsminister Tommy Ahlers (V).

”Frankrig investerer massivt i uddannelse disse år med henblik på fornyelse og fokus på kritisk tænkning, innovation og samarbejdskompetencer. Derfor var det oplagt at skrive under på aftalen i forbindelse med besøget fra den franske præsident,” forklarer Hanne Leth Andersen.

”Université Paris 8 er RUC’s tvillingesøster i Frankrig. Vi har mange overlappende interesser, især både hvad angår fagprofil og socialt og globalt engagement,” fortæller Hanne Leth Andersen.

Université Paris 8 har huset mange af Frankrigs førerende intellektuelle, såsom Michel Foucault, Jean-François Lyotard, Gilles Deleuze, Jacques Lacan og Hélène Cixous.

Paris 8
Rektor for Université Paris Descartes Frédéric Darde, rektor for KU Henrik Wegner, Nathalie Loiseau, Tommy Ahlers, Hanne Leth Andersen og Annick Allaigre.