RUC får 20 mio. til virtuelle læringsteknologier

Uddannelses- og Forskningsministeriet har bevilget 20 mio. kr. til RUC til virtuel læring. RUC's rektor ser frem til arbejdet og betoner vigtigheden af, at uddannelsesinstitutionerne er klædt på til den teknologiske udvikling.
Virtual reality

PRESSEMEDDELELSE: Den teknologiske udvikling går stærkt, også på undervisningsområdet. Og nu skruer RUC op for tempoet. Med 20 mio. kr. i ryggen fra Uddannelses- og Forskningsministeriet skal RUC stå i spidsen for et nyt projekt, der skal udvikle virtuelle læringsteknologier og kortlægge, hvordan vi i fremtiden bedst anvender de nye teknologier i undervisningen.

"Danmark kan blive en frontløber på det læringsteknologiske område, fordi vi i særlig grad har mulighed for at kombinere teknologi med pædagogisk, social og kulturel viden. Styrken ved at forankre sådan en indsats på RUC er, at vi har en force inden for det tværfaglige. Det handler bl.a. om at forberede de studerende til en verden, hvor det virtuelle allerede er en integreret del af hverdagen - på tværs af fagdiscipliner," siger RUC's rektor og professor i universitetspædagogik Hanne Leth Andersen.

Virtuel læring kan ved hjælp af moderne teknologi understøtte træning og undervisning i et digitalt skabt rum, som man kender det fra virtual reality. Teknologien kan bl.a. via avanceret simuleringsmetode give studerende mulighed for at foretage kemiske forsøg i virtual reality - eller for at deltage i internationale forhandlinger med globale partnere i et virtuelt rum.

"Virtuelle læringsteknologier rummer særlige muligheder på det naturvidenskabelige og sundhedsvidenskabelige område, men vi vil prioritere også at have andre typer læringsrum med. Projektet er en unik mulighed, som samtidig ligger i forlængelse af, at vi på RUC er i gang med at opruste vores udvikling af digital teknologi," siger Hanne Leth Andersen.

Projektet skal være en platform for at etablere et bredere samarbejde om virtuel læring. RUC vil invitere til et bredere samarbejde med andre uddannelsesinstitutioner, udviklingsmiljøer og virksomheder, fortæller RUC's rektor.

Bevillingen er tildelt af Uddannelses- og Forskningsministeriet som et såkaldt 'ekstraordinært tilskud'.

Mere information:

For yderligere information om projektet kontakt specialkonsulent Astrid Riese, e-mail: riese@ruc.dk, tlf: 4674 3385.
Vedr. pressehenvendelser henvises til pressemedarbejder Camilla Buchardt, e-mail: camilbu@ruc.dk, mobil: 2238 8282.

Oversigt over de ekstraordinære tilskud:

• 30,4 mio. kr. til big data. Midlerne er fordelt som et fast beløb pr. universitet (3,8 mio. kr. pr. universitet)
  • 10 mio. kr. til Københavns Universitet og Aarhus Universitet (5 mio. kr. til hver) til understøttelse af institutionerne i strategi for styrkelse af fremmedsprog i uddannelsessystemet
  • 20 mio. kr. til Roskilde Universitet til virtuelle undervisningsteknologier
  • 10 mio. kr. til Danmarks Tekniske Universitet til etablering af pilothub for digitale teknologier