Roskilde Universitet udbyder fremover cand.merc.-uddannelser – de eneste i Region Sjælland

Kandidatuddannelserne Virksomhedsledelse og Economics and Business Administration har fået tildelt titlen cand.merc.
Studerende uden for RUC
Cand.merc.-titlen er kendt blandt virksomheder og organisationer, og titelskiftet gør det nemmere for arbejdsgivere at overskue kandidaternes uddannelsesbaggrund og kompetencer. Foto: Lisbeth Holten

Styrelsen for Forskning og Uddannelse har godkendt, at titlen for kandidatuddannelserne Virksomhedsledelse og Economics and Business Administration på Roskilde Universitet ændres fra cand.soc. til cand.merc. Den internationale kandidatuddannelse Economics and Business Administration skifter desuden navn til Business Administration and Leadership.

Cand.merc.-uddannelserne på Roskilde Universitet bliver de eneste af deres slags i Region Sjælland.

”Ledelse er kernen i Virksomhedsledelse og Business Administration and Leadership, og vores kandidater er uddannet til at kunne samarbejde og være med til at tage ansvar for en mere bæredygtig og mere digital fremtid. De får faglige kompetencer til at lede og håndtere de forandringer, der finder sted i virksomheder og organisationer,” siger Roskilde Universitets rektor Hanne Leth Andersen.

Virksomhedsledelse og Economics and Business Administration har allerede indholdsmæssigt en cand.merc.-profil, og derfor har det været naturligt at skifte til cand.merc.-titlen. Cand.merc.-titlen er kendt blandt virksomheder og organisationer, og titelskiftet gør det nemmere for arbejdsgivere at overskue kandidaternes uddannelsesbaggrund og kompetencer.

"Cand.merc.-uddannelserne er en gevinst for hele Region Sjælland. Regionens virksomheder efterspørger flere medarbejdere inden for økonomi, handel og innovation. RUC’s dygtige kandidater kan bidrage til vækst og udvikling i virksomhederne. Der er samtidig grundlag for nye spændende erhvervssamarbejder mellem virksomheder og studerende og forskere på RUC. Jeg er glad på RUC's og regionens vegne," siger Heino Knudsen, regionsrådsformand i Region Sjælland.

Over de seneste tre år er der kommet cirka 45 dimittender fra Virksomhedsledelse og cirka 30 fra Economics and Business Administration om året.

Praksisnær ledelse på højeste akademiske niveau

På cand.merc.-uddannelserne i Virksomhedsledelse og Business Administration and Leadership arbejder de studerende med ledelse på højeste akademiske niveau. Uddannelserne byder på teoretiske aspekter af ledelse, innovation, strategi, virksomhedens relationer til omgivelserne og værdiskabelse såvel som praktiske ledelsesmodeller.

Mange studerende har arbejdet sammen med virksomheder i løbet af deres uddannelsesforløb.

Uddannelserne kvalificerer de studerende til ansættelse inden for en bred vifte af private, offentlige og andre typer organisationer. Cand. merc.’ere får typisk ansættelse som analytikere eller ledere på alle niveauer. Andre funktioner kan omfatte konsulent i erhvervs- og fagorganisationer, HR-konsulent, projektleder eller strategikonsulent. Desuden giver uddannelsen redskaber til etablering og ledelse af egen virksomhed.

Titelændringen træder i kraft, så studerende, som allerede er optaget på uddannelserne ved titelændringens godkendelse, kan vælge mellem den gamle og den nye titel, mens den nye titel gælder for alle studerende, som bliver optaget efter godkendelsen af titelændringen.