Rektor til nye studerende: Husk at AI ikke kan erstatte menneskelig intuition, kreativitet og empati

Læs her rektors velkomsttale til de ca. 1500 nye studerende, der havde første dag på universitetet denne uge.
rekor tale
Netop disse dage byder RUC velkommen til de nye studerende på campus.

Velkommen til Roskilde Universitet! I dag er en ganske særlig dag. Denne her dag markerer en ny start i jeres liv. De år, der ligger foran jer, er spændende og vigtige. I kommer til at udvikle jer både personligt og fagligt, og der vil blive knyttet nye venskaber – måske for livet.

RUC er et socialt engageret universitet. Vi ønsker at gøre en forskel i verden, ligesom mange af jer der sidder her i salen gør det. Jeres uddannelser kommer ikke kun til at bidrage til at give jer viden og færdigheder, men vil også gøre jer til akademiske medborgere, der kan tage socialt ansvar. Det gør vi bl.a. ved at bygge bro til vigtige samarbejdspartnere og aktører uden for universitetet, og ved at skabe de bedst mulige betingelser for, at I kan arbejde med spørgsmål og problematikker fra virkeligheden undervejs i jeres uddannelse. Og så I kan engagere jer, finde jeres motivation, eller udbygge den, sammen med andre.

På Roskilde Universitet vil I blive trænet i at arbejde i projekter og løse problemer. I vil lære, at et godt samarbejde kan skabe store resultater. At det giver nye muligheder, når folk hver  især kommer med deres bidrag til en rapport eller en debat. Det kan også være udfordrende at skulle samarbejde, og det er fint. I lærer noget af det, og RUC støtter jer i det.

I en verden fuld af menneskeskabte kriser har vi brug for folk, der kan samarbejde og bygge bro på tværs af faglighed og kulturer.

Grib chancen for at udforske alle de nye muligheder, både inden for og uden for universitetet og dit studieområde.

Vær ambitiøs, sug til dig, og giv dig lov til at være nysgerrig og åben, til at lære noget nyt hele tiden.  Du lærer også, når noget ikke går efter bogen, eller når det, du troede, var vejen frem, viser sig at være en forkert antagelse. Husk at det er okay at tage fejl som studerende, vejen til læring og udvikling er ikke snorlige, så vær ikke bange for at eksperimentere, stille spørgsmål og tage chancer.

På RUC vil du møde forskellige mennesker, kulturer og idéer, som kan berige dit liv og udvide din horisont. Tag imod muligheden for at deltage i aktiviteter, workshops og sociale arrangementer. Måske er det i mødet med det nye, ukendte og - i begyndelsen - måske lidt utrygge, at du vil opdage nye styrker og udvikle dig som menneske.

Respekter forskellighed
Husk også at være venlig over for alle dine medstuderende, også over for dem, der ikke ligner dig selv. Det er også en del af det man kalder dannelse. Respekt for forskellighed, og vilje til at nuancere sit verdensbillede. Og brug dit netværk på universitetet. Hvem ved - måske sidder din kommende chef eller arbejdsgiver lige ved siden af dig her i salen.

Billeder fra studiestart på RUC

Nye studerende 2023