| Nyhed

Rektor: Nye kandidatuddannelser skal være både relevante og tilgængelige for flere

Regeringens ét-årige kandidatuddannelser kan være et godt supplement – men kun hvis de designes med faglighed og inklusion i centrum, skriver Hanne Leth Andersen i Altinget.
Hanne Leth Andersen
For at de ét-årige kandidater skal lykkes, kræver det også tætte samarbejder med de arbejdspladser, som de studerende bevæger sig ud i, skriver Hanne Leth Andersen. Foto: RUC.


Indlægget har været bragt i Altinget 2. juni 2025.

Regeringens ønske om at få flere unge hurtigere ud på arbejdsmarkedet har ført til lanceringen af nye ét-årige kandidatuddannelser.

Det er et markant skifte i vores uddannelsessystem – og som universiteter må vi forholde os nysgerrigt og ansvarligt til, hvordan disse nye formater kan bruges meningsfuldt.

Men det er ikke nok at diskutere, om de ét-årige uddannelser virker. Vi bør også spørge: For hvem virker de – og hvordan skaber vi reelt værdi for både de studerende og samfundet? 

Ét-årige kandidatuddannelser kan være en god løsning for visse studerende – eksempelvis den ambitiøse og fokuserede unge, der ønsker et ekstra intensivt forløb og en hurtig overgang til et fuldtids akademikerjob – med adgang til gratis efter- og videreuddannelse, eller til dem som af personlige eller økonomiske grunde har brug for en mere fleksibel model.  

Men det sidste betyder ikke, at de etårige kandidatuddannelser kommer til at løse problemet med social skævhed i universitetsuddannelser.

Hvis vi vil styrke social mobilitet, må vi huske, at mange unge slet ikke når frem til kandidatuddannelsen – fordi barriererne opstår langt tidligere i uddannelsessystemet, og her er problemet fortsat at der sker en frasortering af unge uden akademisk bagage.

På universiteterne har vi arbejdet målrettet med at identificere, hvilke fagligheder der egner sig til det ét-årige format.

Det giver ikke mening at presse alle fagligheder ind i samme skabelon.

Hanne Leth Andersen
Rektor
Det handler om at gentænke universitetsuddannelser, så de bliver relevante og tilgængelige for flere
Hanne Leth Andersen
Rektor