Nyt dansk-tysk samarbejde om en mulig fælles kandidatuddannelse i Business Administration

Parterne i et tværinstitutionelt samarbejde skal lave en foranalyse for en ny dansk-tysk kandidatuddannelse i samarbejde mellem Roskilde Universitet og Christian-Albrechts-Univerzität zu Kiel/Kiel Universitet.
Logo for EU-programmet Interreg
EU-programmet 'DK-DE Interreg 5A' har givet støtte til foranalysen af en mulig fælles dansk-tysk kandidatuddannelse i Business Administration.

I december 2020 blev der lanceret et nyt tværinstitutionelt samarbejde mellem Roskilde Universitet, Region Sjælland, Erhvervshus Sjælland, Guldborgsund Kommune, Christian-Albrechts-Univerzität zu Kiel/Kiel Universitet og Wirtschaftsförderungsagentur Kreis Plön GmbH, der skal afdække samarbejdspotentialet og markedet for en fælles kandidatgrad i Business Administration i samarbejde mellem Roskilde Universitet og Kiel Universitet. Der skal også udvikles et udkast til studieordning. Det tværinstitutionelle samarbejde er støttet af EU-programmet 'DK-DE Interreg 5A'. Samarbejdet er støttet af en samlet bevilling på ca. 915.000 kr., hvoraf Interreg har støttet med en bevilling på ca. 685.000 kr.

Hvor Femern Bælt-forbindelsen har fokus på at skabe en hurtigere forbindelse mellem regionerne, er fokus for samarbejdet omkring en fælles kandidatuddannelse i Business Administration at skabe øget sammenhæng mellem Femern Bælt-regionerne og grundlag for økonomisk og bæredygtig udvikling. Samarbejdet omkring en fælles kandidatuddannelse skal således styrke det transnationale arbejdsmarked for kandidaterne og bringe udvikling til regionerne.

"RUC har Region Sjællands eneste cand.merc.-uddannelser. Vi glæder os til at bringe dem i spil for at styrke regionens erhverv i at udnytte den dynamik, som Femern Bælt-forbindelsen kan skabe for vækst og bæredygtighed. Et samarbejde med universitetet i Kiel giver præcis de muligheder," siger lektor Margit Neisig, der er studieleder for de erhvervsøkonomiske uddannelser ved Roskilde Universitet og lead på projektet.

"Fakultet for Erhverv, Økonomi og Samfundsvidenskab ved Kiel Universitet ser meget frem til samarbejdet med Roskilde Universitet om at udvikle en fælles kandidatgrad inden for Business Administration. Både studerende fra Kiel Universitet og industrien i Nordtyskland vil drage fordel af dette samarbejde med RUC gennem udveksling og engagement af studerende i dansk erhvervsliv, sprog og kultur," siger Carsten Schultz, professor ved Kiel Universitet og co-lead på projektet.

Besøg projektets hjemmeside for yderligere oplysninger.

Kontaktinformation:

Lektor og studieleder ved RUC og lead på projektet Margit Neisig, e-mail: neisig@ruc.dk