Ny forskning: Socialrådgivere er bekymrede over dansk immigrationslovgivning

Nyt forskningsprojekt sætter fokus på socialrådgiveres og andre velfærdsarbejderes bekymringer over de mange stramninger af dansk immigrationslovgivning.
Immigration

Det er ofte svært for de mennesker, som arbejder tættest på flygtninge og indvandrere, at finde balancen i deres arbejde. På den ene side skal de håndhæve de mange love og regler på området, men på den anden side er mange gået ind i faget med et ønske om at hjælpe deres medmennesker.

I et nyt forskningsprojekt udført af professor Michelle Pace fra Globale Studier på Roskilde Universitet har hun interviewet 20 socialrådgivere og andre velfærdsprofessionelle om deres arbejde med flygtninge og indvandrere.

Studiet, som udkommer på Manchester University Press i 2024, viser, at mange af de adspurgte er bekymrede for, hvordan de danske love påvirker deres arbejde med mennesker i en ulykkelig situation.

”Socialrådgiverne er frustrerede over de mange stramninger, og hvordan de påvirker deres job. De har investeret meget af sig selv i at hjælpe andre, og de føler ikke altid, at det er muligt med de hårde regler på området. Og samtidig er det svært at ytre kritik,” siger Michelle Pace.

De 20 velfærdsarbejdere er fordelt på seks kommuner. Michelle Pace har fulgt gruppen på 20 velfærdsprofessionelle siden 2014, og i løbet af årene er flere af dem rykket videre til andre job på grund af deres utilfredshed med vilkårene på området.

”Fra 2015 til 2018 strammede Danmark immigrationslovene ikke mindre end 70 gange. Der er et stærkt fokus på at gøre Danmark til så uattraktiv en destination som muligt,” siger Michelle Pace.

Og hun fortsætter:

“Mange socialarbejdere har haft stor succes med at integrere og finde job til flygtninge. Men med årene er rammerne for deres job blevet smallere og smallere. De er frustrerede over de mange stramninger, og hvordan det påvirker deres arbejde og de mennesker, de møder,” siger hun.

Mere information

Michelle Pace er professor i Global Studies ved Roskilde Universitet. Hun er Danmarks repræsentant i ledelsen af COST ACTION netværket for migration og religiøs diversitet. Hendes nuværende forskning er støttet af Carlsberg Fondens Monograph Fellowship.

For yderligere information kontakt professor Michelle Pace på 6173 6342 eller 4674 2136. E-mail:
mpace@ruc.dk.