Ny bog skal tydeliggøre humanioras værdi

Bogen ’Verden ifølge humaniora’ er netop udkommet. Lektor ved RUC Mikkel Bille er en af redaktørerne bag bogen.
Mikkel Bille
Lektor ved Institut for Mennesker og Teknologi Mikkel Bille.

Humaniora er en lang succeshistorie – men det kommer ikke frem i medierne. Det mener forskere bag ny bog.

Humaniora har brug for en ny fortælling, mener forskerne:

”Når man åbner en avis, finder man som regel de sædvanlige historier om et humaniora, der befinder sig i en krise”, siger lektor ved Institut for Mennesker og Teknologi på Roskilde Universitet Mikkel Bille, som er en af redaktørerne bag bogen.

Sammen med to andre forskere fra Det Unge Akademi under Videnskabernes Selskab besluttede han sig for, at man kunne fortælle en anden historie om humaniora end den i medierne, der ifølge forskerne omhandler arbejdsløshed, elfenbenstårne, fyringer og dalende kvalitet.

Humaniora giver ofte et andet blik på verden

Resultatet blev bogen ’Verden ifølge humaniora’ med undertitlen ’40 banebrydende begreber der former vores virkelighed’, hvor 40 forskere, heraf flere fra RUC, gennemgår 40 forskellige humanistiske begreber og viser, hvorfor de er vigtige.

Bogen og bidragene spænder bredt: læseren bliver klogere på bl.a. ’postmigration’, ’humankapital’, ’symbolsk vold’ og ’offentlig borgerlighed’.

Læs også: Lys er kultur

Ifølge medredaktør og professor ved SDU Anders Engberg-Pedersen er en af måderne at få synliggjort humanioras betydning på at gøre det mere konkret, hvad humanvidenskaberne bidrager med:

”Ved at gøre humaniora mindre abstrakt bliver det lettere at synliggøre, hvad humaniora bidrager med. Ulempen ved humaniora er nemlig, at humanistisk viden er så tæt på os, at vi ikke ser den. Det er dog også samtidig dens styrke. For den trækker helt ind i folks bevidstheder og former den måde, vi tænker på,” siger Anders Engberg-Pedersen.

Mikkel Bille supplerer:

Humaniora giver ofte et andet blik på verden. Begrebet ’uformel økonomi’, som er optaget af FN, er fx udviklet af en antropolog. Et af formålene med bogen er at redegøre for noget af den humanvidenskabelige forskning, som på – for nogen – usynlig vis er med til at forme samfundet, men alligevel har stor forklaringskraft,” siger Mikkel Bille.

Bogens tredje redaktør er lektor ved Aarhus Universitet Karen Gram-Skjoldager, og bogen er udgivet med støtte fra Carlsbergfondet.

Mere information:

For yderligere information kontakt lektor Mikkel Bille, mikkelbille@ruc.dk